Kompakt AI-Knappmeny

Prov. HT. Gy. Tillämpad konstruktionsteknik – Hållbarhet och återvinning

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Tillämpad konstruktionsteknik
Tema: Hållbarhet och återvinning inom konstruktionsteknik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hållbarhet och återvinning inom konstruktionsteknik, samt deras förmåga att redogöra för och analysera materialval och metoder med hänsyn till miljöpåverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge en djup förståelse för hur hållbarhetsprinciper tillämpas inom konstruktionsteknik, inklusive val av material och processer för att minimera miljöpåverkan. Eleverna ska lära sig om återvinning av material och hur man kan designa konstruktioner som är hållbara genom hela livscykeln. Dessutom ska undervisningen täcka hur ekonomiska, ekologiska och sociala faktorer samspelar i strävan mot hållbar utveckling.

Kunskapskrav

Eleven redogör för hållbarhetsaspekter inom konstruktionsteknik och kan jämföra olika materialval med hänsyn till deras miljöpåverkan. Eleven kan också utföra analyser och argumentera för hållbara val av material och metoder i konstruktionsprocessen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är mest återvinningsbart?

  • A. Betong
  • B. **Metall**
  • C. Plast
  • D. Trä

2. Vad innebär en livscykelanalys?

  • A. En översikt av kostnader vid byggnation
  • B. **En analys av en produkts påverkan på miljön under hela dess livslängd**
  • C. En bedömning av byggmaterialets hållbarhet
  • D. En metod för att minska byggkostnader

3. Vilket av följande är en viktig faktor vid val av hållbara byggmaterial?

  • A. Ändamålsenlighet
  • B. **Miljöpåverkan**
  • C. Tillgänglighet
  • D. Estetik

4. Hur kan återvinning av byggmaterial påverka kostnader?

  • A. Öka dem
  • B. **Minska dem**
  • C. Ingen påverkan
  • D. Varierande effekt

5. Vilken process är viktig för att återvinna betong?

  • A. Transport
  • B. **Krossning**
  • C. Torkning
  • D. Grävning

6. Vilket av följande alternativ beskriver bäst hållbarhet?

  • A. Enbart ekologisk balans
  • B. **En balans mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga faktorer**
  • C. Att vara kostnadseffektiv
  • D. Att använda nya material

7. Vilken typ av material är ofta inte hållbart?

  • A. Återvunnet trä
  • B. **Plast**
  • C. Sten
  • D. Stål

8. Vilket av följande faktorer påverkar en byggnads livslängd?

  • A. Arkitektonisk stil
  • B. Budget
  • C. **Materialval**
  • D. Placering

9. Vilken typ av analys används för att granska byggnadens livscykel?

  • A. Ekonomisk analys
  • B. **Livscykelanalys**
  • C. Kvalitetsanalys
  • D. Kostnadsanalys

10. Vilken metod används ofta för att utvärdera en byggnads hållbarhet?

  • A. **Livscykelanalys**
  • B. Kostnadsanalys
  • C. Funktionalitetstest
  • D. Materialprovning

11. Vilken typ av byggmaterial anses oftast mer hållbart?

  • A. **Återvunnet material**
  • B. Plastprodukter
  • C. Betong
  • D. Nyproducerade material

12. Vad är en av de största fördelarna med att använda lokala material?

  • A. Billigare transporter
  • B. **Mindre koldioxidavtryck**
  • C. Bättre kvalité
  • D. Färre alternativ

13. Hur påverkar klimatförändringar valet av byggmaterial?

  • A. Inga påverkan
  • B. **Ökar behovet av hållbara lösningar**
  • C. Fördyrar alla material
  • D. Minskar behovet av analys

14. Vad är en vanlig metod för att förbättra återvinning av byggmaterial?

  • A. **Krossning och sortering**
  • B. Bränning
  • C. Deponering
  • D. Lagring

15. Vad innebär “cirkulär ekonomi”?

  • A. **Ett system där resurser återanvänds och återvinns**
  • B. En ekonomisk modell för att öka vinsten
  • C. En metod för att minimera avfall
  • D. Ingen av ovanstående

Resonerande frågor

1. Beskriv hur livscykelanalyzer kan påverka val av byggmaterial. Detta ger elever möjlighet att visa på deras djupa förståelse för hållbarhetsanalys.

2. Diskutera hur hållbarhetsprinciper kan implementeras i designprocessen för en byggnad. Eleven får möjlighet att visa sin insikt i hur hållbarhet genomsyrar hela byggprocessen.

3. Reflektera över vikten av att välja lokala material i byggnationer i relation till klimatpåverkan. Frågan öppnar upp för tankar kring lokaliseringens betydelse.

4. Analysera skillnaderna i miljöpåverkan mellan nya och återvunna material. Genom att jämföra dessa material får eleverna chance att uppvisa analytisk förmåga.

5. Resonera kring hur återvinning av byggmaterial kan påverka framtidens byggenergi. Eleven får chansen att diskutera framtida hållbarhetstendenser.

6. Utvärdera hur sociala faktorer kan påverka valet av byggmaterial. Ger eleverna möjlighet att reflektera över den sociala dimensionen av hållbarhet.

7. Vad innebär begreppet “grön byggnation” och hur kan det tillämpas i praktiken? Att definiera detta begrepp ger insikter om aktuella trender.

8. Diskutera relevansen av att ställa krav på hållbarhet i offentliga upphandlingar. Eleven kan visa sin förståelse för lagar och riktlinjer som styr hållbarhetskrav.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng per fråga. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×