Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi
Tema: Koncentrationsberäkningar i lösningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för koncentrationsberäkningar i lösningar, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Substansmängdsförhållanden, koncentrationer, begränsande reaktanter och utbyten vid kemiska reaktioner. | Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, modeller och teorier. |
(Gy11, Kursplan Kemi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en mol?
- A) En enhet för volym
- B) En enhet för substansmängd
- C) En enhet för massa
- Vilken av följande lösningar har högst koncentration?
- A) 1 mol NaCl i 1 L vatten
- B) 0,5 mol NaCl i 0,5 L vatten
- C) 2 mol NaCl i 2 L vatten
- Vad är en buffertlösning?
- A) En lösning som ändrar pH snabbt
- B) En lösning som motstår förändringar i pH
- C) En lösning som alltid har pH 7
- Hur beräknar man koncentrationen av en lösning?
- A) Mängd löst ämne delat med volymen av lösningen
- B) Mängd löst ämne multiplicerat med volymen av lösningen
- C) Mängd löst ämne delat med massan av lösningen
- Vad innebär begreppet “lösningsmedel”?
- A) Ämnet som löses upp
- B) Ämnet som gör att något löser sig
- C) Ämnet som sänker temperaturen
- Vilken enhet används för att ange koncentrationen av en lösning?
- A) g/L
- B) mol/L
- C) mL
- Vad är pH-värdet av en neutral lösning?
- A) 4
- B) 7
- C) 10
- Vilken typ av reaktion är en neutralisation?
- A) Syra-basreaktion
- B) Redoxreaktion
- C) Fällningsreaktion
- Vad är masshalten av ett ämne i en lösning?
- A) Massan av lösningen delat med massan av det lösta ämnet
- B) Massan av det lösta ämnet delat med massan av lösningen
- C) Massan av lösningen multiplicerat med massan av det lösta ämnet
- Vad är en mättad lösning?
- A) En lösning där inget mer av ämnet kan lösas upp
- B) En lösning som har högst koncentration
- C) En lösning som har lägst temperatur
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Koncentration | Mängd ämne per volym | Enhet för temperatur | Typ av lösning |
Fällning | En gas i lösning | Fast ämne som bildas i en lösning | En typ av vätska |
Syra | Ämne med pH under 7 | Ämne med pH över 7 | Ämne utan laddning |
Bas | Ämne som ökar pH | Ämne som sänker pH | Ämne som är olösligt |
pH | Enhet för syra | Mått på surhet | Termometer för vätskor |
Lösning | En blandning av gaser | En homogen blandning av ämnen | En typ av kemisk reaktion |
Elektrolytlösning | En lösning som leder elektricitet | En typ av fast ämne | En gas i lösning |
Substansmängd | Antal partiklar i en lösning | Mängd ämne i gram | Mängd vatten i en lösning |
Buffert | Stödjer pH-förändringar | Ökar pH snabbt | En typ av syra |
Neutralisation | Syra och bas reagerar | Reaktion mellan två gaser | En typ av fällning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur olika koncentrationer påverkar reaktionshastigheten i kemiska reaktioner. Ge exempel på vad som kan hända vid olika koncentrationer.
- Förklara varför buffertlösningar är viktiga i biologiska system. Ge exempel på situationer där buffertar spelar en avgörande roll.
- Resonera kring skillnaderna mellan syra och bas i en lösning. Hur påverkar dessa skillnader miljön och hälsan?
- Beskriv hur du skulle kunna utföra ett experiment för att mäta pH-värdet i olika lösningar. Vad skulle du behöva för utrustning och vilka variabler skulle du kontrollera?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | (9) |
D | 50% | (12) |
C | 60% | (14) |
B | 80% | (16) |
A | 90% | (18) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna