Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi 1
Tema: pH-begreppet och dess mätning i lösningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av pH-begreppet, syrabasreaktioner samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang. Eleverna ska också få möjlighet att visa sin kompetens i att utföra mätningar och analysera resultat.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Syrabasreaktioner, inklusive pH-begreppet och buffertverkan. | Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp, modeller och teorier. |
(Gy11, Kursplan Kemi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står pH för?
- A) Potential of Hydrogen
- B) Pressure of Hydrogen
- C) Power of Hydrogen
- Vilken pH-nivå motsvarar en neutral lösning?
- A) 0
- B) 7
- C) 14
- Vad händer med pH-värdet när man tillsätter en syra till en lösning?
- A) Det ökar
- B) Det minskar
- C) Det förblir detsamma
- Vilken av följande är en stark syra?
- A) HCl
- B) CH₃COOH
- C) NH₃
- Vad kallas en lösning med pH-värde under 7?
- A) Basisk
- B) Neutral
- C) Sur
- Vilken indikator används ofta för att mäta pH?
- A) Bromtymolblått
- B) Phenolftalein
- C) Båda ovanstående
- Vilken typ av reaktion sker när en syra neutraliserar en bas?
- A) Redoxreaktion
- B) Fällningsreaktion
- C) Syrabasreaktion
- Vad är en buffertlösning?
- A) En lösning som kan hålla pH stabilt
- B) En lösning som alltid är neutral
- C) En lösning som inte påverkas av temperatur
- Vilka joner är ansvariga för surheten i en lösning?
- A) Hydroxidjoner (OH⁻)
- B) Vätejoner (H⁺)
- C) Kloridjoner (Cl⁻)
- Vilken pH-nivå anger en stark bas?
- A) 7
- B) 14
- C) 0
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
pH | Koncentration av vätejoner | Koncentration av hydroxidjoner | Enhetsmått för temperatur |
syra | Avger hydroxidjoner | Avger vätejoner | Neutral lösning |
bas | Avger vätejoner | Avger hydroxidjoner | Neutraliserar syror |
buffert | Stabiliserar pH | Är alltid sur | Är alltid basisk |
neutralisation | Reaktion mellan syra och bas | Reaktion mellan två syror | Reaktion mellan två baser |
indikator | Visar pH-värde | Är en typ av syra | Visar temperatur |
koncentration | Antal mol per liter | Antal liter per mol | Vikt av ämnet |
fällning | Fast ämne i lösning | Flytande ämne i lösning | Gas i lösning |
syrabasreaktion | Reaktion där pH förändras | Reaktion utan pH-förändring | Reaktion med gasutveckling |
redoxreaktion | Reaktion med elektronöverföring | Reaktion utan elektronöverföring | Reaktion som alltid är endoterm |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur pH-begreppet är relevant i olika kemiska processer. Vad är dess betydelse inom biokemi?
- Förklara hur buffertar fungerar och varför de är viktiga för livsprocesser i organismer.
- Resonera kring hur vårt dagliga liv påverkas av syror och baser, ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Analysera en situation där pH-värdet kan spela en avgörande roll i miljön, exempelvis i vattenlevande ekosystem.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna