Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Kemi
Tema: Balanserade reaktionsformler
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i skrivning av balanserade reaktionsformler och deras förmåga att tillämpa kemiska begrepp och modeller i praktiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Tolkning och skrivning av formler för kemiska föreningar och reaktioner. | Eleven har grundläggande kunskaper om kemins begrepp och modeller och visar det genom att skriva balanserade reaktionsformler. |
(Gy11, Kemi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är den balanserade formeln för vatten?
- A) H2O
- B) O2H2
- C) H2O2
- Vad är produkterna av reaktionen mellan väte och syre?
- A) H2O
- B) O2
- C) H2O2
- Vilken typ av reaktion är förbränning av metan?
- A) Redoxreaktion
- B) Fällningsreaktion
- C) Syrabasreaktion
- Vad skriver man för att balansera reaktionen: CH4 + O2 → CO2 + H2O?
- A) 1
- B) 2
- C) 3
- Vilket ämne är en produkt av koloxidens reaktion med syre?
- A) Koldioxid
- B) Kolmonoxid
- C) Metan
- Vad är den balanserade formeln för reaktionen mellan natrium och klor?
- A) NaCl
- B) Na2Cl2
- C) Na2Cl
- Vilket av följande ämnen är en syra?
- A) NaOH
- B) HCl
- C) NaCl
- Vad är den korrekta balansen av kol i reaktionen: C3H8 + O2 → CO2 + H2O?
- A) 3
- B) 2
- C) 1
- Vilket av följande ämnen är en produkt i en redoxreaktion?
- A) H2O
- B) O2
- C) NaCl
- Vad är den balanserade formeln för ammoniaks reaktion med syre?
- A) NH3 + O2 → NO + H2O
- B) 2NH3 + 3O2 → 2NO + 3H2O
- C) NH3 + O2 → N2 + H2O
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Reaktion | En process där ämnen omvandlas | En typ av materia | En konstant hastighet |
Produkter | Ämnen som bildas efter en reaktion | Ämnen som används i reaktionen | En reaktionsformel |
Reaktanter | Ämnen som omvandlas i en reaktion | Ämnen som inte påverkas | En gasformig substans |
Redoxreaktion | Reaktion där elektroner överförs | En reaktion som inte involverar energi | En kemisk förening |
Balans | Att ha lika många atomer på båda sidor | Att ha olika ämnen på sidor | Att ha fler produkter än reaktanter |
Oxidation | Förlust av elektroner | Vinst av elektroner | En neutral reaktion |
Reducerande medel | Ämnen som ger elektroner | Ämnen som tar emot elektroner | Ämnen som är neutrala |
Fällning | En fast substans som bildas i en lösning | En lösning utan fasta ämnen | En gasformig reaktion |
Stökiometri | Beräkningar av mängden av reaktanter och produkter | En typ av reaktion | En konstant hastighet i en reaktion |
Buffert | En lösning som motverkar pH-förändringar | En lösning som alltid är neutral | En lösning som förstör andra ämnen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur balansering av kemiska ekvationer speglar bevarandet av massa i kemiska reaktioner. Ge exempel.
- Förklara skillnaden mellan redoxreaktioner och syra-basreaktioner med exempel på varje typ av reaktion.
- Hur påverkar temperaturen hastigheten av kemiska reaktioner? Diskutera med hänvisning till aktiveringsenergi.
- Analysera hur olika faktorer påverkar jämviktslägen i kemiska reaktioner, och hur detta kan tillämpas i industriella processer.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (inkl. 6 p på resonerande frågor) |
D | 50% | 28 (inkl. 10 p på resonerande frågor) |
C | 65% | 36 (inkl. 12 p på resonerande frågor) |
B | 80% | 44 (inkl. 15 p på resonerande frågor) |
A | 90% | 50 (inkl. 20 p på resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna