Ämne: Kemi
Årskurs: 6
Tema: Ämnen runt omkring oss
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om kemins grundläggande begrepp och deras förmåga att använda dessa för att förstå och förklara vardagliga och naturvetenskapliga fenomen. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan identifiera och beskriva atomer, molekyler, grundämnen och kemiska föreningar samt förstå egenskaper hos olika ämnen. Dessutom ska eleverna visa förståelse för kolets kretslopp, människans användning av metaller, hur metaller kan framställas från malmer, och vikten av återvinning ur ett hållbarhetsperspektiv. Detta följer det centrala innehållet i ämnet kemi för årskurs 6 enligt Lgr22.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Atomer, molekyler och joner samt kemiska föreningar. | Eleven kan beskriva några enkla kemiska begrepp och förenkla samband mellan atom, molekyl och ämne. | Eleven kan förklara sambandet mellan atom, molekyl och kemisk förening med god koppling till vardagliga ämnen. |
Egenskaper hos ämnen och kemiska reaktioner. | Eleven kan ge exempel på egenskaper hos några vanliga ämnen. | Eleven kan förklara varför olika ämnen har olika egenskaper utifrån deras uppbyggnad. |
Kolets kretslopp och människans påverkan på miljön. | Eleven kan beskriva kolets kretslopp med enkla ord. | Eleven kan förklara kolets kretslopp och diskutera människans påverkan på detta kretslopp. |
Metallers egenskaper, framställning och användning. | Eleven kan ge exempel på användningsområden för några metaller. | Eleven kan beskriva hur metaller framställs ur malmer och diskutera metallers användning i samhället. |
Återvinning av ämnen och dess betydelse för hållbarhet. | Eleven kan ge enkla exempel på återvinning och dess betydelse. | Eleven kan resonera om varför återvinning är viktigt för miljön och samhället. |
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad är en atom?
a) En liten molekyl
b) Den minsta byggstenen i ett grundämne
c) En kemisk förening
d) En blandning av ämnen - Vad är en molekyl?
a) En sammansättning av atomer
b) Ett grundämne
c) En blandning av två ämnen
d) En metall - Vilket av följande är ett grundämne?
a) Vatten
b) Syrgas (O2)
c) Koldioxid (CO2)
d) Salt - Vad är en kemisk förening?
a) En blandning av ämnen
b) En molekyl som består av olika slags atomer
c) Ett grundämne
d) En atom - Vilket av följande är en egenskap hos metaller?
a) De är dåliga ledare av elektricitet
b) De är formbara och kan böjas
c) De är alltid mjuka
d) De är alltid gasformiga - Vilket ämne är centralt i kolets kretslopp?
a) Väte
b) Koldioxid
c) Syre
d) Nitrogen - Hur används metaller av människan?
a) Som bränsle
b) För att bygga saker och i elektronik
c) Som vatten
d) Som gas - Vad är en malm?
a) En kemisk förening
b) Ett mineral som innehåller metall
c) En typ av grundämne
d) Ett organiskt ämne - Vilken process används för att framställa metaller ur malmer?
a) Smältning
b) Förbränning
c) Elektrolys
d) Osmos - Varför är återvinning viktigt?
a) Det sparar energi och råvaror
b) Det förstör naturen
c) Det är dyrt
d) Det ökar utsläppen - Vilket ämne bildas vid förbränning och ingår i kolets kretslopp?
a) Vatten
b) Koldioxid
c) Syre
d) Kväve - Vad händer med metaller när de återvinns?
a) De försvinner
b) De kan användas igen
c) De förvandlas till plast
d) De blir gas - Vilket av följande är inte en egenskap hos ämnen?
a) Färg
b) Smak
c) Lukt
d) Tyngdlöshet - Vad kallas det när en atom har olika antal neutroner?
a) Molekyl
b) Jon
c) Isotop
d) Elektron - Vad är vatten uppbyggt av?
a) Atomer av väte och syre
b) Atomer av kol och syre
c) Atomer av kväve och väte
d) Atomer av järn och kol - Hur lagras kol i naturen?
a) I luften
b) I växter och djur
c) I vatten
d) I metaller - Vilket ämne används ofta för att framställa elektricitet i batterier?
a) Koppar
b) Zink
c) Aluminium
d) Silver - Vilket av följande är ett exempel på en kemisk reaktion?
a) Vatten som fryser till is
b) Järn som rostar
c) Sand som blandas med vatten
d) Luft som cirkulerar
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Atom | Minsta byggstenen i ett grundämne | En kemisk förening | En typ av molekyl |
Molekyl | En sammansättning av atomer | Ett grundämne | Ett ämne som inte kan delas |
Grundämne | Ett ämne som inte kan delas upp | En blandning av ämnen | En kemisk förening |
Kemisk förening | En molekyl med olika slags atomer | En atom | Ett grundämne |
Malm | Ett mineral som innehåller metall | En kemisk förening | En blandning av metaller |
Kolets kretslopp | En process där kol cirkulerar i naturen | En kemisk reaktion med syre | En typ av metall |
Metall | Ett ämne som leder elektricitet | Ett ämne som är alltid mjukt | Ett ämne som inte kan återvinnas |
Återvinning | Att använda ett ämne flera gånger | Att slänga saker i naturen | Att tillverka nya ämnen |
Elektron | En negativt laddad partikel i atomen | En positivt laddad partikel | En typ av molekyl |
Jon | En atom med elektrisk laddning | En molekyl utan laddning | En metall |
Isotop | En variant av en atom med olika neutroner | En kemisk förening | En molekyl |
Kemisk reaktion | När ämnen förändras och bildar nya ämnen | När vatten fryser till is | När sand blandas med vatten |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv vad en atom och en molekyl är, och ge exempel på vardagliga ämnen som består av molekyler.
- Förklara kolets kretslopp med egna ord och varför det är viktigt för livet på jorden.
- Diskutera varför återvinning av metaller är viktigt för miljön och samhället.
- Beskriv hur metaller framställs från malmer och ge exempel på metaller som används i vardagen.
- Tänk dig att du är miljöminister. Hur skulle du motivera människor att ta hand om återvinning och minska utsläpp i kolets kretslopp?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | Minst 45 % | 22 |
C | Minst 60 % | 30 |
B | Minst 75 % | 37 |
A | Minst 90 % | 45 |
Faktafrågor och Ordkollen tillsammans är värda 30 poäng, vilket testar grundläggande kunskaper och begreppsdefinitioner. De resonerande frågorna är värda 20 poäng och bedöms utifrån förmågan att förklara, resonera och ge exempel med god kvalitet.
Tidsuppskattning: cirka 60 minuter.