Prov. Kemi. Kemiska föreningar och kretslopp. [Åk. 6]

### Provkonstruktion
**Årskurs:** Åk. 6
**Ämne:** Kemiska föreningar

#### Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kemiska föreningar, grundämnen, mineraler, metaller och kretsloppet av kol, samt deras betydelse i vår vardag och miljö.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Eleverna ska få kunskaper om ämnenas och föreningarnas egenskaper samt deras betydelse för människan och samhället. | Eleven kan ge exempel på kemiska föreningar och beskriva deras egenskaper. |

Källa: (Lgr 22, Ämnen runt omkring oss, åk. 6)

### Prov

#### Faktafrågor
**Antal poäng:** 15
1. Vad är en kemisk förening?
– A) En blandning av olika ämnen
– B) Två eller fler grundämnen som är kemiskt bundna
– C) En gas vid rumstemperatur
2. Koldioxid (CO₂) består av vilket grundämne?
– A) Väte och syre
– B) Kol och syre
– C) Väte och kol
3. Vad menas med mineral?
– A) En typ av växt
– B) En naturligt förekommande, fast substans med en specifik kemisk sammansättning
– C) En kemisk förening
4. Ge exempel på ett vanligt mineral.
– A) Guld
– B) Kvarts
– C) Vatten
5. Ge exempel på tre metaller.
– A) Syre, kol, kväve
– B) Järn, koppar, aluminium
– C) Helium, neon, argon
6. Vad används metaller vanligtvis till?
– A) Tillverkning av kläder
– B) Byggmaterial, elektriska ledningar och verktyg
– C) Matlagning
7. Vad gör man i en gruva?
– A) Man odlar växter
– B) Man utvinner mineraler och metaller från jorden
– C) Man skapar konstverk
8. Vad händer med järn när det rostar?
– A) Det blir starkare
– B) Det reagerar med syre och vatten och bildar järnoxid
– C) Det försvinner
9. Vad menas med legering?
– A) En process där ämnen blandas utan kemisk reaktion
– B) En blandning av två eller flera metaller för att förbättra egenskaperna
– C) En typ av mineral
10. Hur kan det finnas enormt många ämnen?
– A) Genom att ämnen blandas i naturen
– B) Genom att olika grundämnen kombineras i olika proportioner
– C) Genom att människor skapar nya ämnen
11. Varför är det viktigt att återvinna metaller?
– A) För att spara energi och minska avfall
– B) För att skapa nya metaller
– C) För att öka kostnaderna
12. Förklara kolets kretslopp.
– A) Hur kol frigörs i atmosfären och tas upp av växter och djur
– B) Hur kol alltid är i form av gas
– C) Hur kol försvinner från jorden
13. Hur påverkas människan av kolets kretslopp?
– A) Genom att vi får mer kol i våra kroppar
– B) Genom att det påverkar klimatet och växtligheten
– C) Genom att det gör oss mer friska
14. Vilken roll spelar växter i kolets kretslopp?
– A) De producerar koldioxid
– B) De tar upp koldioxid och släpper ut syre
– C) De lagrar kol i jorden
15. Vad händer med kolet när vi förbränner fossila bränslen?
– A) Det omvandlas till syre
– B) Det frigörs koldioxid i atmosfären
– C) Det försvinner helt

#### Ordkollen
**Antal poäng:** 10
**Beskrivning:** Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

| Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
|——————|—|—|—|
| Mineral | En typ av växt | En naturligt förekommande substans | En kemisk reaktion |
| Gruva | En plats för odling | En plats för utvinning av mineraler | En plats för tillverkning |
| Legering | En blandning av vätskor | En blandning av metaller | En typ av gas |
| Rost | En typ av metall | En kemisk reaktion med järn och syre | En mineral |
| Kretslopp | En process där ämnen försvinner | En cykel av ämnen i naturen | En linjär process |
| Förbränning | En typ av jäst | En reaktion med syre | En process där ämnen lagras |
| Koldioxid | En gas med kol och syre | En typ av mineral | En vätska |
| Syre | En gas som är livsnödvändig | En typ av metall | En mineral |
| Kol | Ett grundämne | En typ av växt | En gas |
| Metall | En typ av kristall | En ledande substans med specifika egenskaper | En vätska |

#### Resonerande frågor
**Antal poäng:** 20
**Beskrivning:** Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
1. Beskriv kolets kretslopp och förklara hur det påverkar livet på jorden. Ge konkreta exempel på hur detta kretslopp fungerar.
2. Diskutera varför återvinning av metaller är viktigt ur ett miljöperspektiv. Vilka fördelar finns det med återvinning, både ekonomiskt och ekologiskt?
3. Förklara skillnaden mellan grundämnen, kemiska föreningar och mineraler. Ge exempel på var och en av dessa och diskutera deras betydelse.
4. Beskriv hur människans aktiviteter påverkar kolets kretslopp, särskilt genom förbränning av fossila bränslen. Vad kan vi göra för att minska vår påverkan?

#### Bedömning
**Totalt antal poäng:**
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|——-|—————-|————-|
| E | 30% | 12 |
| D | 50% | 18 |
| C | 60% | 21 |
| B | 80% | 24 |
| A | 90% | 27 |

#### Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument
– 📈 Svårare – Gör provet svårare
– 📉 Enklare – Gör provet enklare
– ✅ Facit – Ta fram facit
– 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna


Modern Tillbaka-knapp