[Prov]. Kemi. Kemiska reaktioner. [Åk 4-6]

Assistant: Hej! Jag kan ta fram prov åt dig.

Uppge först aktuellt stadie och ämne.

User: kan du göra ett prov för mellanstadiet på kemiska reaktioner där begrepp som fotosyntes, molekyler, atomer, förbränning, cellandning, eld och brand, nedbrytning ingår

Assistant: 2025-10-20

# Provkonstruktion

Jag har skapat ett prov för **mellanstadiet** i ämnet **kemi** med temat **kemiska reaktioner**. Provets fokus är på begrepp som *fotosyntes, molekyler, atomer, förbränning, cellandning, eld och brand, nedbrytning*. Provet är anpassat för att mäta både faktakunskaper och förmågan att resonera kring kemiska processer. Frågorna är utformade för att passa elever i mellanstadiet och kan även användas för elever med behov av extra stöd med möjlighet till enklare formuleringar.

## Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevens kunskap om grundläggande kemiska reaktioner och förståelse för viktiga begrepp inom kemi. Provet ska ge en bild av hur väl eleven kan identifiera och beskriva kemiska processer som fotosyntes och cellandning, samt förstå förbränning och nedbrytning i vardagen. Eleverna får också öva på att använda begrepp som atomer och molekyler i rätt sammanhang. Genom provet bedöms både kunskap och förmåga att resonera kring kemiska fenomen i naturen och vårt samhälle.

| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|————————————-|———————————————————————————|————————————————————————————-|
| *Kemiska reaktioner och deras betydelse i vardagen.* | Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på några kemiska reaktioner. | Eleven kan med relativt god säkerhet beskriva och förklara några kemiska reaktioner.|
| *Grundläggande begrepp som atomer, molekyler och grundämnen.* | Eleven kan använda grundläggande kemiska begrepp på ett enkelt sätt. | Eleven kan använda kemiska begrepp på ett fungerande sätt i sina förklaringar. |

*Källa: Lgr22, kemi, mellanstadiet*

## Prov

### Faktafrågor (18 poäng)

Besvara följande frågor genom att välja rätt alternativ eller fylla i korrekt svar.

1. Vad är en atom?
a) En stor del av en molekyl
b) Den minsta byggstenen i ett grundämne
c) En kemisk reaktion
d) En typ av molekyl

2. Vad kallas processen där växter omvandlar ljus till energi?
a) Cellandning
b) Fotosyntes
c) Förbränning
d) Nedbrytning

3. Vilket ämne tar växterna upp från luften vid fotosyntesen?
a) Syre
b) Koldioxid
c) Vatten
d) Kväve

4. Vad består en molekyl av?
a) Ett grundämne
b) Flera atomer som sitter ihop
c) En kemisk reaktion
d) En förbränning

5. Vad behövs för att en förbränning ska kunna ske?
a) Syre, bränsle och värme
b) Vatten och syre
c) Koldioxid och vatten
d) Bara värme

6. Vad är cellandning?
a) När växter tar upp solenergi
b) När celler bryter ner socker och frigör energi
c) En typ av brand
d) Nedbrytning av döda växter

7. Vad händer vid nedbrytning?
a) Material byggs upp
b) Material bryts ner till enklare ämnen
c) Vatten avdunstar
d) Ett ämne blir till flera molekyler

8. Vilket av följande är ett exempel på förbränning?
a) När en växt växer
b) När du eldar ved
c) När bakterier bryter ner mat
d) När vatten kokar

9. Vilket ämne frigörs vid förbränning?
a) Koldioxid
b) Vatten
c) Syre
d) Socker

10. Vad är eld?
a) En kemisk reaktion som ger värme och ljus
b) En molekyl
c) Ett grundämne
d) Ett djur

11. Varför är fotosyntesen viktig för livet på jorden?
a) Den ger syre och mat till växterna
b) Den tar bort koldioxid från luften och ger syre
c) Den gör att det regnar
d) Den får djur att sova

12. Vad kan bli resultatet av nedbrytning i naturen?
a) Jordmån och näringsämnen till växter
b) Eld och rök
c) Syre och vatten
d) Värme och ljus

13. Vad är skillnaden mellan atomer och molekyler?
a) Atomer är större än molekyler
b) Molekyler består av flera atomer
c) Molekyler är grundämnen
d) Atomer är kemiska reaktioner

14. Vilket ämne använder växterna för att bygga socker i fotosyntesen?
a) Vatten
b) Koldioxid
c) Syre
d) Näring

15. Vad händer med energin vid förbränning?
a) Den försvinner
b) Den omvandlas till värme och ljus
c) Den lagras som socker
d) Den blir molekyler

16. Vad behöver cellerna i kroppen för att utföra cellandning?
a) Syre och socker
b) Vatten och koldioxid
c) Eld och brand
d) Atomer och molekyler

17. Vad är en brand?
a) En kontrollerad kemisk reaktion som ger värme och ljus
b) En typ av molekyl
c) En växt
d) En kemisk förening

18. Vad kan du göra för att förhindra att en eld sprider sig?
a) Ta bort syret
b) Ge mer bränsle
c) Höja temperaturen
d) Lägga till vatten

### Ordkollen (12 poäng)

Här nedan finns tolv ord. Skriv kort vad varje ord betyder eller är för något.

| Ord | 1 | 2 | 3 |
|————–|——————|———————|——————|
| Fotosyntes | Molekyl | Atom | Förbränning |
| Cellandning | Nedbrytning | Eld och brand | Koldioxid |
| Energi | Syre | Vatten | Molekyl |

### Resonerande frågor (10 poäng)

Svara utförligt på frågorna nedan. Försök att använda begrepp från provet i dina svar.

– Varför är fotosyntesen och cellandningen viktiga för livet på jorden?
– Förklara vad som händer med atomer och molekyler när man eldar ved i en brasa.
– Beskriv vad som händer vid nedbrytning och varför det är viktigt i naturen.
– Hur kan man förhindra att en brand sprider sig?
– Tänk dig att du är en miljövän. Vad kan du göra för att minska förbränningens påverkan på miljön?

## Bedömning

Provet är totalt **40 poäng**.

| Betyg | Andel rätt | Poäng (minst) | Kommentar |
|——-|————|—————|—————————————————|
| E | 30 % | 12 | Eleven visar grundläggande kunskaper |
| D | 50 % | 20 | Eleven visar goda kunskaper och förståelse |
| C | 70 % | 28 | Eleven förklarar kemiska processer bättre |
| B | 85 % | 34 | Eleven gör goda och utförliga förklaringar |
| A | 90 % | 36 | Eleven visar mycket goda kunskaper och reflektion |

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.

Vill du ha detta prov som en professionellt formaterad Word-fil som du kan skriva ut och använda direkt? Jag kan skapa och skicka filen till din e-postadress jennie.sarberg@gmail.com.


Modern Tillbaka-knapp