Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Kemi. Periodiska systemet. [Åk. 9]

Provkonstruktion

Årskurs:

Åk. 9

Ämne:

Kemi

Tema:

Periodiska systemet

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om det periodiska systemet, inklusive dess struktur, grupper, perioder och grundämnenas egenskaper.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Det periodiska systemets uppbyggnad och hur det kan användas för att förstå ämnens egenskaper. Eleven kan redogöra för det periodiska systemets uppbyggnad och betydelse.

Källa: (Lgr 22. Kemi, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken grupp i det periodiska systemet innehåller ädelgaser?
    • a) Grupp 1
    • b) Grupp 18
    • c) Grupp 2
    • d) Grupp 17
  2. Vad kallas den våg av elektroner som rör sig runt atomens kärna?
    • a) Protoner
    • b) Neutroner
    • c) Elektroner
    • d) Atomer
  3. Vilket av följande ämnen är ett icke-metall?
    • a) Järn
    • b) Kväve
    • c) Koppar
    • d) Zink
  4. Vad bestämmer ett ämnes atomnummer?
    • a) Antalet neutroner
    • b) Antalet elektroner
    • c) Antalet protoner
    • d) Atomens vikt
  5. Vilken av följande partiklar har en positiv laddning?
    • a) Neutroner
    • b) Elektroner
    • c) Protoner
    • d) Fotoner
  6. Vilken grupp i det periodiska systemet är mest reaktiv?
    • a) Ädelgaser
    • b) Alkaliska metaller
    • c) Halogener
    • d) Övergångsmetaller
  7. Vad kallas ämnen som har samma antal protoner men olika antal neutroner?
    • a) Isotoper
    • b) Isomerer
    • c) Ioner
    • d) Molekyler
  8. Vilken av följande är en metall?
    • a) Syre
    • b) Klor
    • c) Kalcium
    • d) Fosfor
  9. Vilket ämne är en gas vid rumstemperatur?
    • a) Vatten
    • b) Helium
    • c) Koldioxid
    • d) Natrium
  10. Vad anger en kemisk symbol?
    • a) Atomens massa
    • b) Atomens laddning
    • c) Atomens namn
    • d) Atomens antal neutroner
  11. Vilken av följande element är en ädelgas?
    • a) Argon
    • b) Klor
    • c) Kalium
    • d) Neon
  12. Vad är molekylvikt?
    • a) Vikten av en atom
    • b) Vikten av en molekyl
    • c) Vikten av en proton
    • d) Vikten av ett grundämne
  13. Vilken av följande är en kemisk reaktion?
    • a) Vatten kokar
    • b) Is smälter
    • c) Järn rostar
    • d) Salt löser sig i vatten
  14. Vad är skillnaden mellan en jon och en atom?
    • a) En jon har fler neutroner
    • b) En jon har en elektrisk laddning
    • c) En atom är alltid större
    • d) En jon är alltid en gas
  15. Vad innebär det att ett ämne är radioaktivt?
    • a) Ämnet är mycket tungt
    • b) Ämnet avger strålning
    • c) Ämnet är en gas
    • d) Ämnet är en metall
Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp 1 2 3
Atom Minsta enheten av materia En typ av molekyl En grupp av ämnen
Period En horisontell rad i det periodiska systemet En vertikal kolumn En atomstruktur
Isotop Atom med olika antal neutroner Atom med olika antal protoner Atom med lika många protoner och neutroner
Grundämne Ett ämne med en atomtyp Ett ämne som kan delas upp Ett ämne med många atomer
Jon En atom med elektrisk laddning En atom utan elektroner En atom med neutroner
Molekyl Två eller fler atomer bundna En atom ensam En atom av ett grundämne
Metall Ett ämne som leder elektricitet Ett ämne som inte leder elektricitet Ett ämne som är gas
Halogen Grupp av icke-metaller Grupp av metaller Grupp av ädelgaser
Alkali Grupp av reaktiva metaller Grupp av stabila ämnen Grupp av icke-metaller
Proton Positivt laddad partikel Neutralt laddad partikel Negativt laddad partikel
Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vilka informationer kan man få från det? Svar: Eleverna bör beskriva att det periodiska systemet är organiserat i grupper (vertikala kolumner) och perioder (horisontella rader) och att man kan få information om ett ämnes atomnummer, kemiska egenskaper och reaktivitet.
  2. Förklara vad som menas med en kemisk reaktion och ge exempel på vanliga kemiska reaktioner som sker i vardagen. Svar: Eleverna bör förklara att en kemisk reaktion innebär att ämnen omvandlas till nya ämnen, samt ge exempel som matlagning, förbränning eller rostning.
  3. Diskutera betydelsen av isotoper och ge exempel på hur de används inom vetenskap och medicin. Svar: Eleverna bör nämna att isotoper kan ha olika stabiliteter och att de används i medicinska tillämpningar som strålbehandling och i forskning.
  4. Resonera kring skillnaden mellan metaller och icke-metaller och hur deras egenskaper skiljer sig åt. Svar: Eleverna bör diskutera att metaller ofta är ledande, formbara och glänsande medan icke-metaller är mer varierande i sina egenskaper och ofta är isolatorer och kan vara gaser eller fasta ämnen.
Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 15
D 50 23
C 70 31
B 85 38
A 90 43
Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp