Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 9
Ämne:
Kemi
Tema:
Periodiska systemet
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om det periodiska systemet, inklusive dess struktur, grupper, perioder och grundämnenas egenskaper.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Det periodiska systemets uppbyggnad och hur det kan användas för att förstå ämnens egenskaper. | Eleven kan redogöra för det periodiska systemets uppbyggnad och betydelse. |
Källa: (Lgr 22. Kemi, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken grupp i det periodiska systemet innehåller ädelgaser?
- a) Grupp 1
- b) Grupp 18
- c) Grupp 2
- d) Grupp 17
- Vad kallas den våg av elektroner som rör sig runt atomens kärna?
- a) Protoner
- b) Neutroner
- c) Elektroner
- d) Atomer
- Vilket av följande ämnen är ett icke-metall?
- a) Järn
- b) Kväve
- c) Koppar
- d) Zink
- Vad bestämmer ett ämnes atomnummer?
- a) Antalet neutroner
- b) Antalet elektroner
- c) Antalet protoner
- d) Atomens vikt
- Vilken av följande partiklar har en positiv laddning?
- a) Neutroner
- b) Elektroner
- c) Protoner
- d) Fotoner
- Vilken grupp i det periodiska systemet är mest reaktiv?
- a) Ädelgaser
- b) Alkaliska metaller
- c) Halogener
- d) Övergångsmetaller
- Vad kallas ämnen som har samma antal protoner men olika antal neutroner?
- a) Isotoper
- b) Isomerer
- c) Ioner
- d) Molekyler
- Vilken av följande är en metall?
- a) Syre
- b) Klor
- c) Kalcium
- d) Fosfor
- Vilket ämne är en gas vid rumstemperatur?
- a) Vatten
- b) Helium
- c) Koldioxid
- d) Natrium
- Vad anger en kemisk symbol?
- a) Atomens massa
- b) Atomens laddning
- c) Atomens namn
- d) Atomens antal neutroner
- Vilken av följande element är en ädelgas?
- a) Argon
- b) Klor
- c) Kalium
- d) Neon
- Vad är molekylvikt?
- a) Vikten av en atom
- b) Vikten av en molekyl
- c) Vikten av en proton
- d) Vikten av ett grundämne
- Vilken av följande är en kemisk reaktion?
- a) Vatten kokar
- b) Is smälter
- c) Järn rostar
- d) Salt löser sig i vatten
- Vad är skillnaden mellan en jon och en atom?
- a) En jon har fler neutroner
- b) En jon har en elektrisk laddning
- c) En atom är alltid större
- d) En jon är alltid en gas
- Vad innebär det att ett ämne är radioaktivt?
- a) Ämnet är mycket tungt
- b) Ämnet avger strålning
- c) Ämnet är en gas
- d) Ämnet är en metall
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Atom | Minsta enheten av materia | En typ av molekyl | En grupp av ämnen |
Period | En horisontell rad i det periodiska systemet | En vertikal kolumn | En atomstruktur |
Isotop | Atom med olika antal neutroner | Atom med olika antal protoner | Atom med lika många protoner och neutroner |
Grundämne | Ett ämne med en atomtyp | Ett ämne som kan delas upp | Ett ämne med många atomer |
Jon | En atom med elektrisk laddning | En atom utan elektroner | En atom med neutroner |
Molekyl | Två eller fler atomer bundna | En atom ensam | En atom av ett grundämne |
Metall | Ett ämne som leder elektricitet | Ett ämne som inte leder elektricitet | Ett ämne som är gas |
Halogen | Grupp av icke-metaller | Grupp av metaller | Grupp av ädelgaser |
Alkali | Grupp av reaktiva metaller | Grupp av stabila ämnen | Grupp av icke-metaller |
Proton | Positivt laddad partikel | Neutralt laddad partikel | Negativt laddad partikel |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur det periodiska systemet är uppbyggt. Vilka informationer kan man få från det? Svar: Eleverna bör beskriva att det periodiska systemet är organiserat i grupper (vertikala kolumner) och perioder (horisontella rader) och att man kan få information om ett ämnes atomnummer, kemiska egenskaper och reaktivitet.
- Förklara vad som menas med en kemisk reaktion och ge exempel på vanliga kemiska reaktioner som sker i vardagen. Svar: Eleverna bör förklara att en kemisk reaktion innebär att ämnen omvandlas till nya ämnen, samt ge exempel som matlagning, förbränning eller rostning.
- Diskutera betydelsen av isotoper och ge exempel på hur de används inom vetenskap och medicin. Svar: Eleverna bör nämna att isotoper kan ha olika stabiliteter och att de används i medicinska tillämpningar som strålbehandling och i forskning.
- Resonera kring skillnaden mellan metaller och icke-metaller och hur deras egenskaper skiljer sig åt. Svar: Eleverna bör diskutera att metaller ofta är ledande, formbara och glänsande medan icke-metaller är mer varierande i sina egenskaper och ofta är isolatorer och kan vara gaser eller fasta ämnen.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 15 |
D | 50 | 23 |
C | 70 | 31 |
B | 85 | 38 |
A | 90 | 43 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna