Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Kommunikation

Tema: Grunderna i kommunikation

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas djupare förståelse för grunderna i kommunikation, inklusive komplexa aspekter av kommunikationsprocessen, hur våra sinnen och perception påverkar kommunikationen, samt betydelsen av kroppsspråk och klädkoder i olika kontexter.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Kommunikationens grunder, olika former av kommunikation och faktorer som påverkar kommunikation.Eleven kan beskriva och ge exempel på vad kommunikation är och kan identifiera grundläggande kommunikationsformer.

Källa: (Gy11, Kursplan Kommunikation)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 20

  1. Vad definieras kommunikation som?
    A) Enbart verbal kommunikation
    B) En process för att överföra information och påverka varandra
    C) Endast skriftlig kommunikation
  2. Vilka av följande är en del av våra sinnen?
    A) Hörsel, syn, smak, känsel, lukt
    B) Endast syn och hörsel
    C) Känsel och smak
  3. Vad innebär perception i kommunikation?
    A) Att tolka och förstå sinnesintryck, inklusive förväntningar och tidigare erfarenheter
    B) Endast att se
    C) Att prata med andra
  4. Vad står kroppsspråk för?
    A) Endast gester
    B) Icke-verbal kommunikation genom kroppsrörelser, ansiktsuttryck och hållning
    C) Skriftlig kommunikation
  5. Vilken roll spelar klädkoder i kommunikationen?
    A) De har ingen betydelse
    B) De kan påverka hur vi uppfattas av andra och kan signalera tillhörighet eller status
    C) Endast viktigt i formella sammanhang
  6. Vilken typ av kommunikation handlar om att ge och ta emot information?
    A) Envägskommunikation
    B) Feedback och aktiv dialog
    C) Interaktiv kommunikation
  7. Vad betyder att kommunicera effektivt?
    A) Att prata mycket och snabbt
    B) Att förmedla sitt budskap klart och tydligt och anpassa sig till mottagaren
    C) Att använda svåra ord
  8. Hur kan våra känslor påverka vår kommunikation?
    A) De har ingen påverkan
    B) Känslor kan förvränga vårt budskap och påverka hur vi tolkar andras meddelanden
    C) Känslor gör kommunikation helt omöjlig
  9. Vad innebär aktivt lyssnande?
    A) Att bara höra vad någon säger
    B) Att förstå och ge feedback på vad som sagts samt ställa följdfrågor
    C) Att tänka på något annat medan någon pratar
  10. Vilket av följande är ett exempel på icke-verbal kommunikation?
    A) Att skriva ett brev
    B) Att nicka på huvudet eller göra ansiktsuttryck
    C) Att skicka ett sms
  11. Vad är en viktig aspekt av kulturell kommunikation?
    A) Att ignorera skillnader och anta att alla förstår varandra
    B) Att vara medveten om och anpassa sig till kulturella skillnader och normer
    C) Att endast anpassa sig till sin egen kultur
  12. Hur påverkar miljön vår kommunikation?
    A) Den har ingen inverkan
    B) Olika miljöer kan stödja eller hindra kommunikationen, beroende på kontext
    C) Miljön är alltid densamma
  13. Vad innebär att ha en öppen kommunikation?
    A) Att undvika svåra ämnen och konflikter
    B) Att vara ärlig, tydlig och villig att lyssna på andra
    C) Att bara prata med vänner
  14. Vad är syftet med kroppsspråk?
    A) Att förvirra andra
    B) Att förstärka eller motsäga det som sägs, samt kommunicera känslor
    C) Att bara vara rolig
  15. Hur kan vi förbättra vår kommunikation?
    A) Genom att vara medveten om våra känslor och kroppsspråk, samt att träna på att lyssna aktivt
    B) Genom att prata mindre
    C) Genom att ignorera andras känslor

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KommunikationEn process för att överföra information och påverka varandraEnbart skriftlig kommunikationBara prat
PerceptionAtt tolka och förstå sinnesintryck, inklusive förväntningar och tidigare erfarenheterAtt se alltEndast känslor
KroppsspråkIcke-verbal kommunikation genom kroppsrörelser, ansiktsuttryck och hållningEnbart gesterSkriftlig kommunikation
KlädkoderRegler för klädval som kan påverka sociala interaktionerEnbart för formella sammanhangIngen betydelse
Aktiv lyssnandeAtt förstå och ge feedback på vad som sagts samt ställa följdfrågorAtt höra vad som sägsAtt tänka på annat
FeedbackRespons på kommunikation som kan vara positiv eller negativEnbart positiv responsIngen respons
KänslorPåverkar kommunikationen genom att påverka hur budskap tolkasHar ingen inverkanEnbart negativa känslor
Icke-verbalKommunikation utan ord, inklusive kroppsspråk och ansiktsuttryckBara kroppsspråkEndast skriftlig
KulturGemensamma värderingar och normer som påverkar kommunikationEnbart traditionerIngen betydelse
MiljöPåverkar kommunikationen genom att skapa förutsättningar för eller hinder mot dialogEndast fysiska omständigheterIngen inverkan

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur kroppsspråk kan förstärka eller motsäga det som sägs. Ge exempel på situationer där detta kan ske, samt hur detta påverkar mottagarens uppfattning av budskapet.
  2. Diskutera hur klädkoder kan påverka kommunikationen i olika sammanhang, som vid en anställningsintervju jämfört med en fest. Hur kan medvetenhet om klädkoder förbättra kommunikationen?
  3. Reflektera över hur våra sinnen och perception påverkar hur vi tolkar andras budskap. Kan du ge exempel från egna erfarenheter där din perception har påverkat din förståelse av en situation?
  4. Analysera hur aktivt lyssnande kan förbättra kommunikationen mellan människor. Vilka tekniker tror du är mest effektiva för att säkerställa att kommunikationen är öppen och ärlig?

Bedömning

Totalt antal poäng: 60

BetygsnivåProcentuell andel rättAntal poäng
E30 %18 (eller fler)
D50 %30 (eller fler)
C70 %42 (eller fler)
B80 %48 (eller fler)
A90 %54 (eller fler)

Uppföljning

Vänligen ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna