[Prov]. Människans språk. Språkvetenskapens grunder och språkhistoria. [Gymnasiet]

Ämne: Människans språk 1

Årskurs: Gymnasiet

Tema: Kapitel 1 till 6 i kursboken “Språket, människan och världen”

Syfte

Provets mål är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera grundläggande språkvetenskapliga begrepp och teorier från de första sex kapitlen i kurslitteraturen. Det omfattar områden som språkets ursprung och utveckling, språkets funktion i samhället, språkhistoria, samt centrala språkvetenskapliga perspektiv. Genom provet ska elevernas faktakunskaper, begreppsförståelse och förmåga att resonera kring språkliga fenomen prövas. Provet är kopplat till gymnasiets kursplan i språkvetenskap och ämnets kunskapskrav.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Språkets ursprung och utveckling, språkhistoria Eleven kan på ett enkelt sätt redogöra för språkets ursprung och språkfamiljer. Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för språkets ursprung och språkfamiljer samt språkutveckling.
Språkets funktion och användning i samhället Eleven kan med viss säkerhet beskriva språkets funktion och användning i olika sammanhang. Eleven kan med god säkerhet analysera språkets funktion och användning i olika sammanhang.

Källa: Gy11, Människans språk 1, Gymnasiet

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad kallas den teori som förklarar språkets ursprung som en gradvis utveckling genom evolution?
    a) Skapelseberättelse
    b) Evolutionsteorin
    c) Språkets mutationsteori
    d) Kommunikationsmodellen
  2. Vilket språkfamilj tillhör svenska?
    a) Romanska
    b) Germanska
    c) Slaviska
    d) Keltiska
  3. Vad är skillnaden mellan ett språk och en dialekt?
    a) Dialekt är ett helt annat språk
    b) Dialekt är en variant inom ett språk som talas i ett visst geografiskt område
    c) Dialekt och språk betyder samma sak
    d) Dialekt används bara i skolan
  4. Vilket av följande är ett exempel på ett språk med skrivsystemet kyrilliska alfabetet?
    a) Svenska
    b) Ryska
    c) Engelska
    d) Finska
  5. Vad heter den del av språket som handlar om ord och dess betydelser?
    a) Syntax
    b) Semantik
    c) Fonetik
    d) Morfologi
  6. Vilken funktion har språket enligt språkfunktionen “direktiv”?
    a) Att uttrycka känslor
    b) Att påverka och styra andra
    c) Att beskriva verkligheten
    d) Att skapa kontakt
  7. Vad menas med begreppet “språklig variation”?
    a) Alla människor talar exakt likadant
    b) Att språk förändras över tid och varierar mellan grupper och platser
    c) Språket är statiskt och oföränderligt
    d) Det finns bara ett språk i världen
  8. Vilken språkvetenskaplig gren studerar ljuden i språket?
    a) Syntax
    b) Fonetik
    c) Semantik
    d) Pragmatik
  9. Vad innebär begreppet “språklig identitet”?
    a) Hur en person ser ut
    b) Hur en person uttrycker sig och identifierar sig genom språket
    c) En persons yrke
    d) En persons favoritfärg
  10. Vilken av följande påståenden är korrekt om indoeuropeiska språk?
    a) De talas bara i Indien
    b) De utgör en stor språkfamilj som omfattar många språk i Europa och Asien
    c) Det är en dialekt av svenska
    d) De är utdöda språk
  11. Vad kallas den process där ett språk utvecklas och förändras över tid?
    a) Språkbyte
    b) Språkutveckling
    c) Språkdöd
    d) Språkbyte
  12. Vilket begrepp beskriver hur ord sätts ihop till meningar?
    a) Morfologi
    b) Syntax
    c) Semantik
    d) Fonologi
  13. Vilket språk har flest talare i världen?
    a) Spanska
    b) Engelska
    c) Mandarin-kinesiska
    d) Arabiska
  14. Vad betyder begreppet “pidginspråk”?
    a) Ett språk som används av barn
    b) Ett enkelt språk skapat för kommunikation mellan människor med olika modersmål
    c) Ett språk som bara talas av djur
    d) Ett språk som är helt utdött
  15. Vilken funktion har språket enligt språkfunktionen “expressiv”?
    a) Att beskriva fakta
    b) Att uttrycka känslor och attityder
    c) Att ge instruktioner
    d) Att fråga
  16. Vad är ett “lingvistiskt fält”?
    a) Ett område där språk studeras vetenskapligt
    b) Ett fält där man odlar lingon
    c) En plats där språk används
    d) En del av hjärnan
  17. Vad är skillnaden mellan “talat språk” och “skriftspråk”?
    a) Talat språk är det som används i skrift, skriftspråk är det man säger
    b) Talat språk är muntligt uttryck, skriftspråk är det som skrivs ner
    c) Det finns ingen skillnad
    d) Skriftspråk är alltid formellt
  18. Vad är en “språklig norm”?
    a) En regel eller standard för hur språket bör användas
    b) En dialekt
    c) Ett språkfel
    d) Ett nytt ord

Ordkollen

Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Semantik Läran om språkets ljud Läran om ordens betydelser Läran om meningsuppbyggnad
Syntax Regler för hur ord bildar meningar Läran om språkets ljud Läran om ordens ursprung
Fonetik Läran om talets ljud Läran om språkets historia Läran om språkets variation
Morfologi Läran om ordens uppbyggnad Läran om språkets ljud Läran om språkets betydelser
Dialekt En annan form av språk En språkvariant som talas i ett särskilt område En felaktig språkform
Pidginspråk Ett barnspråk Ett förenklat språk för kommunikation mellan olika språk Ett dött språk
Pragmatik Läran om språkets betydelse i kontext Läran om språkets ljud Läran om språkets grammatik
Språkfamilj En grupp av dialekter En grupp språk som har gemensamt ursprung Ett språk som är utdött
Språklig identitet Hur en person identifierar sig via språket Hur man talar i skolan Hur ett språk låter
Indoeuropeiska En språkfamilj som omfattar många språk Ett språk i Indien En dialekt i Europa
Språkutveckling Hur språk förändras över tid Att sluta använda ett språk Att byta språk
Språklig norm Regler för korrekt språkbruk Ett nytt ord En dialekt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Beskriv varför det är viktigt att studera språkhistoria och språkets utveckling. Ge exempel från kapitel 1-6 i kursboken.
  • Förklara hur språkets funktion i samhället kan påverka människors identitet och gruppstillhörighet.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan talat språk och skriftspråk och varför båda är viktiga för kommunikation.
  • Resonera kring hur språklig variation kan påverka kommunikationen mellan människor från olika regioner eller grupper.
  • Etiskt dilemma: Språk förändras hela tiden, men vissa vill bevara “rätt” språkbruk. Vad tycker du om detta? Ska språket regleras strikt eller få utvecklas fritt? Motivera ditt svar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30 % 15
D 45 % 23
C 60 % 30
B 75 % 38
A 90 % 45

Faktafrågorna och Ordkollen är tillsammans värda 30 poäng, medan de resonerande frågorna är värda 20 poäng. De resonerande frågorna bedöms utifrån kvalitet, resonemang och förmåga att koppla till kursinnehållet.

Tidsuppskattning: 60 minuter


Modern Tillbaka-knapp