Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Användning av mätverktyg för praktiska mätningar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda mätverktyg och utföra praktiska mätningar inom matematik. Genom att lösa uppgifter relaterade till mätningar och tillämpningar av matematiska begrepp ska eleverna visa sin förståelse för hur matematik används i praktiska situationer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Mätning och hantering av storheter och enheter som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv, till exempel enhetsbyten och hantering av mätverktyg.Eleven utför i samråd med handledare mätningar med viss säkerhet och gör enkla beräkningar utifrån dessa.

(Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är ett mätverktyg?
    • a) Linjal
    • b) Penna
    • c) Pappersark
  2. Vad mäter en våg?
    • a) Tid
    • b) Vikt
    • c) Längd
  3. Vilken enhet används för att mäta längd?
    • a) Liter
    • b) Meter
    • c) Kilogram
  4. Vad kallas den osäkerhet som uppstår vid mätningar?
    • a) Felmarginal
    • b) Mätosäkerhet
    • c) Avvikelse
  5. Hur kan man förbättra noggrannheten vid mätningar?
    • a) Använda fler mätverktyg
    • b) Mätning med samma verktyg flera gånger
    • c) Mätning i olika rum
  6. Vilken av följande är en enhet för volym?
    • a) Meter
    • b) Liter
    • c) Gram
  7. Vad innebär det att avrunda ett tal?
    • a) Göra det större
    • b) Göra det mindre
    • c) Göra det mer exakt
  8. Vilken mätpunkt används för att mäta temperatur?
    • a) Celsius
    • b) Meter
    • c) Liter
  9. Vad innebär enhetsbyte?
    • a) Att byta mätmetod
    • b) Att omvandla en enhet till en annan
    • c) Att ändra mätverktyget
  10. Vad är viktigt att tänka på vid användning av mätverktyg?
    • a) Att vara noggrann
    • b) Att vara snabb
    • c) Att använda flera verktyg

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/begrepp123
MätningEn process för att bestämma storlekAtt skriva textAtt rita graf
FelmarginalSkillnaden mellan mätt och verklig värdeEn typ av mätverktygEnhet för volym
AvrundningAtt göra ett tal mer exaktAtt förenkla ett talAtt dela upp ett tal
PrecisionNoggrannhet i mätningAtt räkna snabbtAtt mäta på flera sätt
EnhetEn måttstandard för mätningarEn typ av felmarginalEn mätmetod
MätverktygEn apparat för att mätaEn typ av matematikEn formel för beräkning
SkalaFörhållandet mellan två storheterAtt rita en grafAtt mäta längd
VolymUtrymmet i en kroppVikten av ett föremålLängden på ett föremål
NoggrannhetHur exakt en mätning ärHur snabbt något görsHur mycket något väger
KonverteringAtt byta en enhet mot en annanAtt göra en noggrann mätningAtt räkna fel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  • 1. Diskutera hur noggrannhet påverkar resultatet av en mätning. Ge exempel på situationer där detta är viktigt.
  • 2. Reflektera över vikten av att välja rätt mätverktyg för olika typer av mätningar. Vilka faktorer bör man ta hänsyn till?
  • 3. Beskriv hur fel i mätningar kan påverka beslut inom yrkeslivet. Ge konkreta exempel.
  • 4. Resonera kring hur du kan använda praktisk matematik i din framtida yrkesroll. Vilka mätningar kan vara relevanta?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAntal poäng (%)
E30% (17 poäng)
D50% (28 poäng)
C60% (33 poäng)
B80% (44 poäng)
A90% (50 poäng)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna