Provkonstruktion

  • Årskurs: Gymnasiet
  • Ämne: Matematik 1a
  • Tema: Faktorisering av algebraiska uttryck i praktiska problem

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i faktorisering av algebraiska uttryck samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska problem. Provets innehåll syftar till att säkerställa att eleverna kan hantera och lösa problem kopplade till algebraiska uttryck och faktorisering.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hantering av algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck.Eleven löser uppgifter som involverar faktorisering av algebraiska uttryck.

Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är faktorn av uttrycket \(x^2 – 9\)?
    a) \((x – 3)(x + 3) \quad b) (x – 9)(x + 9) \quad c) (x + 3)(x + 3)
  2. Faktorisera uttrycket \(x^2 + 5x + 6\).
    a) \((x + 2)(x + 3) \quad b) (x + 1)(x + 6) \quad c) (x + 3)(x + 2)\
  3. Vilket av följande uttryck är ett perfekt kvadrat?
    a) \(x^2 + 4x + 4 \quad b) x^2 + 5x + 6 \quad c) x^2 + 6x + 8\
  4. Faktorisera \(2x^2 + 8x\).
    a) \(2x(x + 4) \quad b) 2(x^2 + 4x) \quad c) 2(x + 2)(x + 2)\
  5. Vad är faktoriseringen av \(3x^2 – 12\)?
    a) \(3(x – 2)(x + 2) \quad b) 3(x – 4)(x + 4) \quad c) 3(x – 2)(x + 4)\
  6. Vilket uttryck kan inte faktoriseras?
    a) \(x^2 + 5x + 6 \quad b) x^2 + 4 \quad c) x^2 – 1\
  7. Vad är faktoriseringen av \(x^2 – 16\)?
    a) \((x – 4)(x + 4) \quad b) (x – 8)(x + 2) \quad c) (x – 2)(x + 2)\
  8. Faktorisera \(x^2 – 6x + 9\).
    a) \((x – 3)(x – 3) \quad b) (x – 3)(x + 3) \quad c) (x + 3)(x + 3)\
  9. Vad är faktoriseringen av \(x^2 + 7x + 10\)?
    a) \((x + 2)(x + 5) \quad b) (x + 1)(x + 10) \quad c) (x + 5)(x + 6)\
  10. Faktorisera \(4x^2 – 25\).
    a) \((2x – 5)(2x + 5) \quad b) (2x – 5)(2x – 5) \quad c) (4x – 5)(4x + 5)\

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
FaktoriseringAtt lösa ekvationerAtt bryta ner ett uttryck till sina faktorerAtt addera tal
AlgebraEn gren av matematiken som behandlar symboler och variablerEndast talEn typ av statistik
UttryckEtt matematiskt påståendeEn ekvationEn typ av graf
VariabelEn konstantEn symbol som representerar ett talEn faktor
KvadratEn tvådimensionell formEn exponentEn typ av faktor
KoordinaterEn punkt i ett planEn typ av funktionEn ekvation
PolynomEn summa av termerEn enkel ekvationEn typ av bråk
RäknereglerRegler för att lösa ekvationerRegler för addition och subtraktionRegler för multiplikation och division
MultiplikationAtt addera talAtt bryta ner ett talAtt upprepa addition
TermEn del av ett uttryckEn typ av lösningEn variabel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara vad faktorisering innebär och ge ett exempel.
  2. Beskriv en praktisk situation där du skulle behöva använda faktorisering för att lösa ett problem. Vad skulle problemet vara och hur skulle du lösa det?
  3. Diskutera betydelsen av att kunna hantera algebraiska uttryck i yrkeslivet. Ge konkreta exempel.
  4. Hur kan faktorisering underlätta vid lösning av ekvationer? Beskriv med hjälp av exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygPoäng (antal rätt)Procent
E30 (30%)30%
D40 (40%)40%
C50 (50%)50%
B60 (60%)60%
A70 (90%)90%

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna