Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Hantering av formler för att beräkna materialkostnader
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att hantera matematiska formler och beräkningar kopplade till materialkostnader i olika praktiska situationer. Eleverna ska kunna visa sin förståelse för begrepp som procent, enhetsbyten och kostnadsberäkningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hantering av formler som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv. | Eleven kan använda formler för att lösa enklare matematiska problem. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 20% av 1500 kr?
- A) 300 kr
- B) 250 kr
- C) 350 kr
- Om ett material kostar 80 kr per meter, hur mycket kostar 5 meter?
- A) 400 kr
- B) 350 kr
- C) 500 kr
- Vad är skillnaden mellan 70% och 50% av 200 kr?
- A) 40 kr
- B) 20 kr
- C) 30 kr
- Hur många liter färg behövs om en vägg har en area av 30 m² och en liter färg täcker 10 m²?
- A) 4 liter
- B) 3 liter
- C) 5 liter
- Vad är 15% av 2000 kr?
- A) 300 kr
- B) 250 kr
- C) 400 kr
- Om en vara kostar 400 kr och rabatten är 25%, vad blir det slutliga priset?
- A) 300 kr
- B) 350 kr
- C) 250 kr
- Vad är 10% av 500 kr?
- A) 50 kr
- B) 40 kr
- C) 60 kr
- Hur mycket kostar 3 kg av ett material som kostar 50 kr per kg?
- A) 150 kr
- B) 140 kr
- C) 160 kr
- Vad är 40% av 2500 kr?
- A) 1000 kr
- B) 900 kr
- C) 800 kr
- Om priset på en vara ökar med 20% från 200 kr, vad är det nya priset?
- A) 220 kr
- B) 240 kr
- C) 260 kr
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Procent | En del av ett helt | En typ av diagram | En konstant värde |
Kostnad | Det man får betala för något | Vad som är gratis | En typ av inkomst |
Spill | Överskott av material | Material som används | En typ av avfall |
Kalkyl | Beräkning av kostnader | En typ av rapport | En formulär |
Enhet | Typ av mått | En typ av produkt | En typ av företag |
Material | Det som används för att tillverka | En typ av verktyg | En typ av kostnad |
Rabatt | En prissänkning | En ökning av priset | En typ av avgift |
Budget | En plan för utgifter | En typ av avtal | En inkomstkälla |
Faktura | En räkning för något köpt | En betalning för tjänster | En typ av kvitto |
Överskott | Det som blir över | Det som saknas | En typ av kostnad |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur du kan beräkna kostnaden för ett projekt. Vilka faktorer måste du ta hänsyn till?
- Förklara skillnaden mellan fasta och rörliga kostnader i samband med materialkostnader.
- Hur påverkar olika leverantörer kostnaden för material? Ge exempel.
- Resonera kring hur spill kan hanteras för att minska kostnaderna i ett projekt. Vilka metoder kan användas?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 40% | 22 |
C | 50% | 28 |
B | 70% | 39 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna