Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Hur andelar används för att fördela kostnader i ett projekt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av andelar och hur dessa kan användas för att fördela kostnader i praktiska projekt. Eleverna ska kunna tillämpa matematiska begrepp och metoder för att lösa problem relaterade till kostnadsfördelning.

Centralt innehåll och Betygskriterium (E)
Centralt innehållBetygskriterium (E)
Matematiska begrepp som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv, till exempel procent och andelar.Eleven kan genomföra enkla matematiska beräkningar och tillämpa grundläggande matematiska begrepp.

(Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 25% av 200?
  2. Om en kostnad på 8000 kr ska fördelas på tre personer i förhållandet 1:2:3, hur mycket får varje person?
  3. Om ett projekt kostar 6000 kr och 40% av kostnaden går till material, hur mycket går till material?
  4. Om ett företag har en vinstmarginal på 20% och säljer en produkt för 500 kr, vad var produktens kostnad?
  5. Vad är 15% av 1200?
  6. Hur mycket får varje person om 1200 kr delas lika mellan fyra personer?
  7. En kostnad på 5000 kr ska fördelas i andelarna 2:3. Hur mycket får den som har andel 2?
  8. Om en grupp på 10 personer ska dela en kostnad av 10000 kr, hur mycket betalar varje person?
  9. Om 30% av 4000 kr används för annonsering, hur mycket används för annonsering?
  10. Hur mycket är 60% av 750?
  11. Om en kostnad på 2400 kr ska fördelas på tre personer i förhållandet 2:1:1, hur mycket får den som har andel 2?
  12. Vad är 10% av 5000?
  13. En kostnad på 3000 kr fördelas på två personer i förhållandet 3:2. Hur mycket betalar den som betalar mest?
  14. Om 25% av en kostnad är 250 kr, vad är den totala kostnaden?
  15. Om ett projekt kostar 12000 kr och 30% av kostnaden går till löner, hur mycket går till löner?

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Procent1: En del av ett helt2: Ett sätt att mäta avstånd3: En typ av ekvation
Andel1: Ett bråk av ett helt2: En typ av kostnad3: En formel för beräkning
Kostnadsfördelning1: Hur kostnader delas mellan olika parter2: En typ av budget3: En formel för att räkna ut vinster
Vinstmarginal1: Skillnaden mellan intäkter och kostnader2: En typ av skatteavgift3: En kostnad för material
Budget1: En plan för hur pengar ska användas2: En typ av avtal3: En rapport om kostnader
Projekt1: En planerad uppgift med specifika mål2: En typ av kostnad3: En rapport om kostnader
Beräkning1: Att räkna ut något2: En typ av projektledning3: En formel för att mäta
Finansiering1: Metoder för att skaffa pengar till ett projekt2: En typ av kostnad3: En rapport om vinster
Kostnad1: Vad något kostar2: En typ av avtal3: En formel för att räkna ut vinster
Intäkt1: Pengar som kommer in i ett projekt2: En typ av kostnad3: En typ av budget

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur andelar kan påverka kostnadsfördelningen i ett projekt. Ge exempel på hur olika andelar kan leda till olika resultat.
  2. Hur kan man använda procentberäkningar för att optimera kostnader i ett projekt? Beskriv med egna ord.
  3. Ge exempel på en situation där du behövt räkna ut andelar i ditt eget liv, och hur du gick tillväga. Beskriv processen.
  4. Reflektera över hur viktigt det är att förstå andelar och procent i dagens samhälle, och ge exempel på situationer där detta är relevant.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygProcent rättPoäng
E30% (16,5)16,5
D50% (27,5)27,5
C60% (33)33
B80% (44)44
A90% (49,5)49,5

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna