Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Hur andelar används för att fördela kostnader i ett projekt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av andelar och hur dessa kan användas för att fördela kostnader i praktiska projekt. Eleverna ska kunna tillämpa matematiska begrepp och metoder för att lösa problem relaterade till kostnadsfördelning.
Centralt innehåll och Betygskriterium (E)
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
| Matematiska begrepp som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv, till exempel procent och andelar. | Eleven kan genomföra enkla matematiska beräkningar och tillämpa grundläggande matematiska begrepp. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är 25% av 200?
- Om en kostnad på 8000 kr ska fördelas på tre personer i förhållandet 1:2:3, hur mycket får varje person?
- Om ett projekt kostar 6000 kr och 40% av kostnaden går till material, hur mycket går till material?
- Om ett företag har en vinstmarginal på 20% och säljer en produkt för 500 kr, vad var produktens kostnad?
- Vad är 15% av 1200?
- Hur mycket får varje person om 1200 kr delas lika mellan fyra personer?
- En kostnad på 5000 kr ska fördelas i andelarna 2:3. Hur mycket får den som har andel 2?
- Om en grupp på 10 personer ska dela en kostnad av 10000 kr, hur mycket betalar varje person?
- Om 30% av 4000 kr används för annonsering, hur mycket används för annonsering?
- Hur mycket är 60% av 750?
- Om en kostnad på 2400 kr ska fördelas på tre personer i förhållandet 2:1:1, hur mycket får den som har andel 2?
- Vad är 10% av 5000?
- En kostnad på 3000 kr fördelas på två personer i förhållandet 3:2. Hur mycket betalar den som betalar mest?
- Om 25% av en kostnad är 250 kr, vad är den totala kostnaden?
- Om ett projekt kostar 12000 kr och 30% av kostnaden går till löner, hur mycket går till löner?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Procent | 1: En del av ett helt | 2: Ett sätt att mäta avstånd | 3: En typ av ekvation |
| Andel | 1: Ett bråk av ett helt | 2: En typ av kostnad | 3: En formel för beräkning |
| Kostnadsfördelning | 1: Hur kostnader delas mellan olika parter | 2: En typ av budget | 3: En formel för att räkna ut vinster |
| Vinstmarginal | 1: Skillnaden mellan intäkter och kostnader | 2: En typ av skatteavgift | 3: En kostnad för material |
| Budget | 1: En plan för hur pengar ska användas | 2: En typ av avtal | 3: En rapport om kostnader |
| Projekt | 1: En planerad uppgift med specifika mål | 2: En typ av kostnad | 3: En rapport om kostnader |
| Beräkning | 1: Att räkna ut något | 2: En typ av projektledning | 3: En formel för att mäta |
| Finansiering | 1: Metoder för att skaffa pengar till ett projekt | 2: En typ av kostnad | 3: En rapport om vinster |
| Kostnad | 1: Vad något kostar | 2: En typ av avtal | 3: En formel för att räkna ut vinster |
| Intäkt | 1: Pengar som kommer in i ett projekt | 2: En typ av kostnad | 3: En typ av budget |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur andelar kan påverka kostnadsfördelningen i ett projekt. Ge exempel på hur olika andelar kan leda till olika resultat.
- Hur kan man använda procentberäkningar för att optimera kostnader i ett projekt? Beskriv med egna ord.
- Ge exempel på en situation där du behövt räkna ut andelar i ditt eget liv, och hur du gick tillväga. Beskriv processen.
- Reflektera över hur viktigt det är att förstå andelar och procent i dagens samhälle, och ge exempel på situationer där detta är relevant.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Procent rätt | Poäng |
| E | 30% (16,5) | 16,5 |
| D | 50% (27,5) | 27,5 |
| C | 60% (33) | 33 |
| B | 80% (44) | 44 |
| A | 90% (49,5) | 49,5 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna