“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Mätningar och enheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom mätningar och enheter, samt deras förmåga att tillämpa matematiska begrepp och metoder i praktiska situationer relaterade till karaktärsämnen och yrkesliv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mätning och hantering av storheter och enheter som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv, till exempel enhetsbyten, avrundningsprinciper. | Eleven kan beskriva och utföra grundläggande mätningar och omvandlingar mellan olika enheter. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken enhet används för att mäta längd?
- A) Liter
- B) Meter
- C) Kilogram
- Vad innebär det att avrunda ett tal?
- A) Göra det mindre exakt
- B) Göra det mer exakt
- C) Byta ut talet mot ett heltal
- Vilken av följande är en korrekt enhetsomvandling?
- A) 1000 milliliter = 1 liter
- B) 1 kilometer = 1000 centimeter
- C) 1 gram = 1000 kilogram
- Vad står SI för i SI-enheter?
- A) Statlig Institution
- B) Système International
- C) Standard Internationell
- Vad kallas det när man mäter hur mycket något väger?
- A) Volym
- B) Massa
- C) Densitet
- Vilken enhet används för att mäta tid?
- A) Sekund
- B) Newton
- C) Joule
- Vilken typ av mätning ger ett exakt värde?
- A) Approximation
- B) Direkt mätning
- C) Indirekt mätning
- Vad är en felmarginal?
- A) En precisionsangivelse
- B) En uppskattning av osäkerhet
- C) En typ av beräkning
- Vilken enhet används för att mäta elektrisk ström?
- A) Volt
- B) Ampere
- C) Ohm
- Vad står enheten kg för?
- A) Kilogram
- B) Kilo gram
- C) Kilo g
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Proportionalitet | Förhållandet mellan två storheter där den ena ökar, ökar också den andra. | En konstant skillnad mellan två storheter. | En metod för att mäta volym. |
Enhet | En standard för mätning av storhet. | En typ av diagram. | En matematisk formel. |
Avrundning | Att göra ett tal mer exakt. | Att göra ett tal enklare att förstå genom att minska antalet decimaler. | Att omvandla en enhet till en annan. |
Felmarginal | Den osäkerhet som är inblandad i en mätning. | En exakt siffra. | En typ av graf. |
Millimeter | En enhet för längd. | En enhet för volym. | En enhet för vikt. |
Liter | En enhet för att mäta vikt. | En enhet för att mäta volym. | En enhet för att mäta längd. |
Skala | En representation av storheter i proportion till varandra. | En enhet för att mäta tid. | En typ av mätning. |
Enhetsbyte | Att byta från en enhet till en annan. | Att mäta något. | Att beräkna med hjälp av en kalkylator. |
Beräkning | En matematisk operation för att få ett resultat. | En typ av felmarginal. | Enhet för tid. |
Mätverktyg | Verktyg för att utföra mätningar. | En typ av matematiskt begrepp. | En enhet för vikt. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att använda rätt enheter när man gör mätningar. Hur kan felaktiga enheter påverka resultaten? Tänk på exempel i yrkeslivet där detta kan vara avgörande.
- Ge exempel på situationer där man behöver göra enhetsbyten. Hur kan detta påverka beräkningar och resultat i praktiken?
- Förklara hur felmarginaler kan påverka beslut i olika branscher, såsom bygg och medicin. Vilka konsekvenser kan felaktiga mätningar få?
- Reflektera över hur digitala verktyg kan underlätta mätningar och enhetsomvandlingar. Vilka fördelar och nackdelar finns det med att använda teknik i detta sammanhang?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
“`