Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Multiplikation av uttryck för att lösa ekonomiska formler.
Ämne: Matematik 1a
Tema: Multiplikation av uttryck för att lösa ekonomiska formler.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda och förstå multiplikation av algebraiska uttryck i samband med ekonomiska tillämpningar. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan lösa praktiska problem med hjälp av matematiska metoder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hantering av algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. | Eleven kan genomföra grundläggande matematiska beräkningar med algebraiska uttryck. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är resultatet av \(3x \cdot 2x\)?
A) \(6x^2\)
B) \(5x^2\)
C) \(6x\) - Vilket av följande uttryck är korrekt multiplicerat?
A) \(2(x + 3) = 2x + 6\)
B) \(2(x + 3) = 2x + 3\)
C) \(2(x + 3) = 3x + 6\) - Om \(y = 4\), vad blir värdet av \(3y \cdot 2\)?
A) 12
B) 24
C) 6 - Vad är produkten av \( (x + 2)(x + 3) \)?
A) \(x^2 + 6\)
B) \(x^2 + 5x + 6\)
C) \(x^2 + 5x\) - Vilket av följande är en korrekt faktoriserad form av \(x^2 – 9\)?
A) \((x + 3)(x – 3)\)
B) \((x – 9)(x + 9)\)
C) \((x + 9)(x + 9)\) - Vad är \(x^2 – 4x + 4\) i faktoriserad form?
A) \((x – 2)(x – 2)\)
B) \((x + 2)(x + 2)\)
C) \((x – 4)(x + 4)\) - Vilken typ av uttryck är \(5x^2 + 3x – 2\)?
A) Linjärt
B) Kvadratiskt
C) Exponentiellt - Vad blir \(4x \cdot 3y\)?
A) \(12xy\)
B) \(7xy\)
C) \(12x^2y^2\) - Vad är \(a^2 \cdot a^3\)?
A) \(a^5\)
B) \(a^6\)
C) \(a^2\) - Om \(x = 2\), vad är värdet av \(2x^2 + 3x\)?
A) 12
B) 10
C) 18 - Vad är \( (x + 1)(x – 1) \)?
A) \(x^2 – 1\)
B) \(x^2 + 1\)
C) \(x^2 – 2\) - Vilken av följande är ett ekonomiskt uttryck?
A) \(P = R – C\)
B) \(A = B + C\)
C) \(D = R \cdot T\) - Vad är multiplicationen av \(5\) och \(x^3\)?
A) \(5x^3\)
B) \(x^3 + 5\)
C) \(15x^3\) - Vad representerar termen \(C\) i ett ekonomiskt uttryck som \(P = R – C\)?
A) Kostnad
B) Inkomst
C) Vinst - Vad är värdet av \(2(x + 4)\) när \(x = 3\)?
A) 14
B) 10
C) 8
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Proportionalitet | Relation mellan två storheter där en ökning av den ena innebär en ökning av den andra. | En konstant skillnad mellan två storheter. | En typ av ekvation som alltid har ett positivt resultat. |
Faktorisera | Att bryta ner ett uttryck i sina beståndsdelar. | Att addera termer i ett uttryck. | Att multiplicera uttryck tillsammans. |
Kostnad | Det belopp som spenderas för att producera varor. | Den totala inkomsten från försäljning. | Vinsten från försäljning av produkter. |
Ekvation | En matematisk likhet som innehåller en eller flera variabler. | En typ av graf som visar relationer. | En konstant summa av tal. |
Algebra | En gren av matematik som använder symboler för att representera tal. | En typ av geometri som fokuserar på figurer. | En samling av matematiska formler. |
Vinst | Skillnaden mellan intäkter och kostnader. | Den totala försäljningen av produkter. | Det belopp som spenderas på produktion. |
Multiplicera | Att addera ett tal flera gånger. | Att beräkna kvoten av två tal. | Att kombinera två eller fler tal. |
Ekonomisk modell | En förenklad framställning av ekonomiska situationer. | En exakt representation av alla ekonomiska tillstånd. | En typ av matematik som verkar utan variabler. |
Intäkt | Det belopp som företaget får in från försäljning. | Den totala kostnaden för produktionsprocessen. | Vinsten minus förluster. |
Resultat | Slutresultatet av en ekvation. | Det ekonomiska utfallet av en viss aktivitet. | En beskrivning av ett matematiskt problem. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur multiplikation av algebraiska uttryck kan tillämpas för att beräkna kostnader i ett företag. Resonera kring olika scenarion där detta skulle kunna vara användbart.
- Beskriv vad som menas med en ekonomisk modell och ge exempel på hur sådana modeller kan hjälpa företag att fatta beslut. Vilka faktorer bör ingå i en sådan modell?
- Förklara skillnaden mellan intäkter och kostnader i en ekonomisk kontext. Hur påverkar dessa begrepp varandra i en företagsanalys?
- Analys av ett fall där ett företag använder multiplikation av uttryck för att förutsäga framtida vinster. Hur kan denna information påverka företagets strategiska beslut?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Poäng (antal rätt) |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna