Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Potenser och rötter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om potenser och rötter, samt deras förmåga att tillämpa dessa matematiska koncept i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Motivering och hantering av räkneregler för potenser. | Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med god säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är \(2^3\)?
A) 6
B) 8
C) 9 - Vilket av följande är en rot?
A) \(x^2 = 4\)
B) \(\sqrt{16}\)
C) \(2^4\) - Vad är \(5^0\)?
A) 0
B) 1
C) 5 - Vilken är den andra roten av 25?
A) 4
B) 5
C) 6 - Vad är \(3^2 \cdot 3^3\)?
A) \(3^5\)
B) \(3^6\)
C) \(3^4\) - Vad är \(\sqrt{a^2}\)?
A) a
B) \(-a\)
C) \(a^2\) - Hur många gånger är \(2^4\) större än \(2^2\)?
A) 4
B) 8
C) 16 - Vilken av följande är en exponent?
A) 2
B) \(x\)
C) 3 - Vad är värdet på \( \sqrt{9} + 2\)?
A) 3
B) 5
C) 6 - Vad är \(4^{1/2}\)?
A) 2
B) 4
C) 8 - Vad är \( (x^3)^{2} \)?
A) \(x^5\)
B) \(x^6\)
C) \(x^9\) - Vad är \(8^{1/3}\)?
A) 2
B) 3
C) 4 - Hur skriver man \(x^4 \cdot x^5\) med en exponent?
A) \(x^9\)
B) \(x^{20}\)
C) \(x^{2}\) - Vad är \(\sqrt{25} + \sqrt{16}\)?
A) 5
B) 9
C) 11 - Vad är \(10^{-1}\)?
A) 10
B) 0.1
C) 1
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Potenser | Multiplikation av samma tal | Division av olika tal | Addition av tal |
Rot | En del av ett tal | Det omvända av en potens | Summan av tal |
Exponent | Antal gånger ett tal multipliceras | Summan av tal | Skillnaden mellan tal |
Kvadratrot | En rot som ger ett negativt tal | En rot som ger ett positivt tal | En rot av ett heltal |
Räkneregel | Regler för addition | Regler för multiplikation | Regler för exponenter |
Radikal | En term med rötter | En term med potenser | En term utan variabler |
Negativ exponent | Ger ett större tal | Ger ett mindre tal | Ger samma tal |
Förändringsfaktor | En faktor som multiplicerar | En faktor som dividerar | En faktor som adderar |
Algebra | Studiet av tal | Studiet av symboler | Studiet av grafer |
Potensfunktion | Funktion med rötter | Funktion med potenser | Funktion med summor |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur räknereglerna för potenser fungerar och ge exempel.
- Diskutera skillnaderna mellan rötter och potenser. Hur används dessa i praktiska sammanhang?
- Gör en analys av hur man kan använda potenser i vardagliga situationer, ge minst två exempel.
- Reflektera över hur exponenter kan påverka resultatet i en beräkning och ge exempel på en situation där detta är viktigt.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |