Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1a
Tema: Tal och räkning

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper inom temat tal och räkning. Eleverna ska kunna lösa matematiska problem, utföra beräkningar och tillämpa sina kunskaper i praktiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Matematiska begrepp som är relevanta för karaktärsämnen och yrkesliv.Eleven kan utföra grundläggande matematiska beräkningar.

(Gy11, Kursplan Matematik 1a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är ett exempel på ett primtal?
    • A) 4
    • B) 7
    • C) 10
    • D) 12
  2. Vad är resultatet av 15% av 200?
    • A) 30
    • B) 25
    • C) 35
    • D) 20
  3. Vilken formel används för att beräkna arean av en cirkel?
    • A) A = πr²
    • B) A = 2πr
    • C) A = l × b
    • D) A = r²
  4. Vad är 8 * (2 + 2)?
    • A) 32
    • B) 40
    • C) 24
    • D) 16
  5. Vad är 1000 delat med 25?
    • A) 50
    • B) 40
    • C) 30
    • D) 20
  6. Vilken av följande är en korrekt omvandling av 2,5 kg till gram?
    • A) 250 g
    • B) 2500 g
    • C) 25 g
    • D) 500 g
  7. Om x + 5 = 12, vad är värdet av x?
    • A) 7
    • B) 5
    • C) 12
    • D) 17
  8. Vad är medianen av talserien 3, 7, 5, 9, 1?
    • A) 5
    • B) 3
    • C) 7
    • D) 6
  9. Vad är 12% av 250?
    • A) 25
    • B) 30
    • C) 35
    • D) 20
  10. Vilket av följande uttryck representerar en linjär funktion?
    • A) y = x²
    • B) y = 2x + 3
    • C) y = 3/x
    • D) y = √x

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ProcentEn del av ett heltEtt helt talEn form av bråk
PrimtalTal som kan delas med 1 och sig självTal som är jämntTal som är större än 10
MedelvärdeDet högsta talet i en serieSumman av tal delat med antalet talDet lägsta talet i en serie
MedianDet mittersta talet i en sorterad serieSumman av talDet största talet
AreaYttermått av en ytaOmkrets av en ytaVolym av en yta
AlgebraMatematik med bokstäver och siffrorEn typ av geometriEndast siffror
FunktionEn relation mellan två variablerEn typ av ekvationEn konstant
VariabelEn okänd storhetEtt konstant värdeEtt tal
RäknareVerktyg för att räknaEn typ av linjalEn formel
GeometriLäran om former och storlekarMatematik med enbart siffrorEn typ av statistik

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv skillnaden mellan en linjär och en icke-linjär funktion. Ge exempel på var och en.
  2. Förklara hur du skulle lösa en praktisk uppgift som involverar procent, exempelvis att beräkna rabatter. Vilka steg tar du?
  3. Resonera kring varför det är viktigt att förstå matematisk grundkunskap i yrkeslivet. Ge tre exempel på situationer där detta är relevant.
  4. Diskutera vikten av att kunna hantera mätfel och felmarginaler i samband med praktiska mätningar. Hur kan detta påverka resultatet?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17
D50%28
C60%33
B80%44
A90%50