Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Matematik 1a
Tema:
Tillämpning av Pythagoras sats för att mäta diagonala avstånd
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av Pythagoras sats samt deras förmåga att använda denna i praktiska situationer för att beräkna diagonala avstånd.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Matematiska begrepp som utvecklas under förskoleåldern och tillämpning av Pythagoras sats. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är Pythagoras sats?
a) a + b = c
b) a² + b² = c²
c) a – b = c - Vilken figur används oftast i samband med Pythagoras sats?
a) Triangel
b) Cirkel
c) Fyrkant - Vilka sidor i en rätvinklig triangel används i Pythagoras sats?
a) Kateterna
b) Hypotenusan
c) Både a och b - Om en katet är 3 cm och den andra kateten är 4 cm, vad är hypotenusan?
a) 5 cm
b) 6 cm
c) 7 cm - Vad kan Pythagoras sats användas till i vardagen?
a) Beräkna avstånd
b) Räkna pengar
c) Mäta tid - Vilket av följande är ett exempel på en rätvinklig triangel?
a) En triangel med sidor 3, 4, 5
b) En triangel med sidor 2, 2, 3
c) En triangel med sidor 1, 1, 1 - Vilken formel används för att beräkna diagonalen i en rektangel?
a) d = a + b
b) d = a² + b²
c) d = √(a² + b²) - Vad är en hypotenusa?
a) Den kortaste sidan i en triangel
b) Den längsta sidan i en rätvinklig triangel
c) En annan benämning för katet - Om en triangel har en katet på 5 cm och en annan katet på 12 cm, vad är hypotenusan?
a) 13 cm
b) 10 cm
c) 15 cm - Vilken av följande trianglar är inte rätvinklig?
a) Triangel med sidor 5, 12, 13
b) Triangel med sidor 6, 8, 10
c) Triangel med sidor 2, 2, 3
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Pythagoras sats | Beräkna omkretsen av en triangel | Relationen mellan sidor i en rätvinklig triangel | En typ av triangel |
Katet | Den längsta sidan i en triangel | En av sidorna i en rätvinklig triangel | En cirkel med radie |
Hypotenusa | Den kortaste sidan i en triangel | Den längsta sidan i en rätvinklig triangel | En annan benämning för katet |
Rätvinklig triangel | En triangel med en vinkel som är 90 grader | En triangel med alla vinklar lika stora | En triangel med två lika långa sidor |
Diagonalt avstånd | Avståndet mellan två hörn i en rektangel | Avståndet mellan två punkter | Avståndet i en triangel |
Geometri | Studiet av siffror | Studiet av former och storlekar | Studiet av statistik |
Triangel | En form med tre sidor | En form med fyra sidor | En form med två sidor |
Proportion | Förhållandet mellan två mängder | Skillnaden mellan två mängder | Summan av två mängder |
Avstånd | Hur långt något är | Hur snabbt något går | Hur tungt något är |
Formel | En ekvation som visar en relation | En typ av graf | En typ av mätning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Förklara hur Pythagoras sats kan tillämpas i verkliga livet. Ge minst två exempel där den är användbar.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå relationen mellan sidorna i en rätvinklig triangel. Hur kan detta påverka våra beslut i design och byggande?
- Hur skulle du förklara Pythagoras sats för någon som aldrig har hört talas om den? Vilka exempel skulle du använda för att göra det tydligt?
- Beskriv en situation där du själv skulle kunna använda Pythagoras sats för att lösa ett problem. Vad skulle problemet vara och hur skulle du lösa det?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (9) |
D | 50% | (15) |
C | 65% | (20) |
B | 80% | (24) |
A | 90% | (27) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna