Prov. Matematik 1b. Algebra: variabler och ekvationer. [Gymnasiet]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1b
Tema: Algebra: variabler och ekvationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av algebraiska koncept, inklusive hantering av variabler, ekvationer och deras tillämpningar. Eleverna kommer att uppvisa sin förmåga att lösa olika typer av algebraiska problem och att resonera kring dessa.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. Eleven hanterar och löser uppgifter av standardkaraktär med säkerhet, både utan och med digitala verktyg.

(Gy11, Kursplan Matematik 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av x i ekvationen 2x + 3 = 11?
    • A) 2
    • B) 4
    • C) 5
    • D) 7
  2. Vilket av följande uttryck är korrekt för att lösa 3x – 5 = 7?
    • A) x = 4
    • B) x = 2
    • C) x = 3
    • D) x = 5
  3. Vad är resultatet av 5(2x – 1) = 20?
    • A) x = 3
    • B) x = 2
    • C) x = 4
    • D) x = 5
  4. Vilken funktion representerar linjen med ekvationen y = 3x + 1?
    • A) Linjär funktion
    • B) Kvadratisk funktion
    • C) Exponentialfunktion
    • D) Logaritmfunktion
  5. Vad kallas en ekvation som innehåller en variabel?
    • A) Konstant
    • B) Algebraisk ekvation
    • C) Funktion
    • D) Differens

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Ekvation En matematisk påstående En typ av graf En konstant
Variabel En fast siffra En symbol för okänt värde En matematisk operation
Algebra Studiet av siffror Studiet av variabler och uttryck Studiet av geometri
Funktion En ekvation utan variabler En relation mellan två variabler En konstant term
Koordinatsystem En typ av graf En metod för att lösa ekvationer En uppsättning punkter i ett plan

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur du skulle lösa ekvationen 4x + 2 = 10. Vilka steg skulle du ta?
  2. Diskutera skillnaden mellan linjära och icke-linjära funktioner. Ge exempel på var och en.
  3. Hur skulle du tillämpa algebraiska metoder för att lösa ett praktiskt problem? Ge ett konkret exempel.
  4. Resonera kring hur digitala verktyg kan hjälpa till i algebraiska beräkningar. Vilka fördelar ser du?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Poäng (min.) Andel rätt (%)
E 30 (inkl. 5 i resonerande) 54%
D 35 (inkl. 7 i resonerande) 64%
C 40 (inkl. 10 i resonerande) 73%
B 45 (inkl. 12 i resonerande) 82%
A 50 (inkl. 15 i resonerande) 91%

“`


Modern Tillbaka-knapp