Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1b
Tema: Mätningar och enheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i mätningar och enheter inom matematikens område, samt deras förmåga att applicera dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mätning av längd, area och volym, samt enheter för dessa mätningar. | Eleven beskriver översiktligt hur man utför mätningar och konverterar mellan olika enheter. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- 1. Vilken enhet används för att mäta längd?
- A) Liter
- B) Meter
- C) Kilogram
- 2. Hur många centimeter går det på en meter?
- A) 10
- B) 100
- C) 1000
- 3. Vilken enhet används för att mäta massa?
- A) Gram
- B) Liter
- C) Meter
- 4. Vad är 1,5 meter i centimeter?
- A) 150
- B) 15
- C) 1,5
- 5. Om du har en kub med sidan 2 cm, vad är dess volym?
- A) 4 cm³
- B) 8 cm³
- C) 2 cm³
- 6. Vilken av följande är en enhet för volym?
- A) Meter
- B) Liter
- C) Kilogram
- 7. Hur många liter går det på en kubikmeter?
- A) 100
- B) 1000
- C) 10
- 8. Vad är 2500 milliliter i liter?
- A) 2,5 L
- B) 250 L
- C) 25 L
- 9. Vilken av följande enheter används för att mäta temperatur?
- A) Celsius
- B) Meter
- C) Liter
- 10. Vad är skillnaden mellan 1 km och 500 m?
- A) 500 m
- B) 1 km
- C) 1,5 km
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Längd | Avstånd mellan två punkter | Mängden vätska | Vikten av ett objekt |
Area | Ytan av en tvådimensionell form | Volym av en kub | Kraften av ett objekt |
Volym | Mängden av ett tredimensionellt utrymme | Längden av ett objekt | Temperaturen i ett rum |
Kub | Ett föremål med sex kvadratiska sidor | En tvådimensionell form | En typ av vätska |
Grader Celsius | Enheten för temperatur | En typ av längdenhet | En typ av vikt |
Milliliter | En liten volymenhet | En måttenhet för längd | En typ av temperatur |
Meter | Den grundläggande enheten för längd | En enhet för vikt | En enhet för volym |
Kubikmeter | En enhet för volym | En enhet för längd | En enhet för vikt |
Centimeter | En enhet för längd | En enhet för volym | En typ av temperatur |
Fahrenheit | Enheten för temperatur | En typ av volymenhet | En typ av vikt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- 1. Beskriv hur man omvandlar mellan olika enheter för längd, ge exempel och förklara varför det är viktigt att kunna göra dessa omvandlingar.
- 2. Redogör för hur man beräknar volymen av en cylinder och ge ett praktiskt exempel på när denna beräkning kan användas.
- 3. Analysera skillnaderna mellan olika enheter för temperatur och diskutera i vilka sammanhang de olika enheterna är mest användbara.
- 4. Reflektera kring vikten av att förstå mätningar i vardagen, ge exempel på hur mätningar påverkar våra dagliga beslut.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (30) |
D | 50% | (50) |
C | 70% | (70) |
B | 85% | (85) |
A | 90% | (90) |