Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik
Tema: Statistik: diagram och tabeller
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i statistik, särskilt deras förmåga att tolka och analysera data genom diagram och tabeller. Eleverna ska även visa sin förmåga att använda statistiska metoder för att lösa problem.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Statistik och sannolikhet, inklusive centrala begrepp och metoder för att samla in, bearbeta och analysera data. | Eleven kan använda grundläggande statistiska metoder för att bearbeta och analysera data. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande diagram används för att visa fördelningen av kategoriska data?
- A) Linjediagram
- B) Stapeldiagram
- C) Cirkeldiagram
- Vad innebär medianen i en datamängd?
- A) Det högsta värdet
- B) Det mittersta värdet
- C) Medelvärdet av alla värden
- Vilket av följande påståenden är korrekt angående ett histogram?
- A) Det visar relationen mellan två variabler.
- B) Det visar frekvensen av kontinuerliga data i intervall.
- C) Det kan endast användas för kvalitativa data.
- Vad är syftet med en boxplot?
- A) Att visa medelvärdet av en datamängd.
- B) Att visualisera spridningen av data och identifiera avvikande värden.
- C) Att jämföra två datamängder.
- Vilken typ av diagram är bäst att använda för att visa förändringar över tid?
- A) Cirkeldiagram
- B) Stapeldiagram
- C) Linjediagram
- Vilket av följande är en typ av central tendens?
- A) Varians
- B) Median
- C) Standardavvikelse
- Vad är interkvartilavståndet?
- A) Skillnaden mellan det högsta och lägsta värdet
- B) Skillnaden mellan första och tredje kvartilen
- C) Medelvärdet av de tre högsta värdena
- I en datamängd med värdena 2, 3, 5, 7, 11, vad är medelvärdet?
- A) 5
- B) 6
- C) 7
- Vad kallas det när det finns ett extremt värde som påverkar medelvärdet?
- A) Outlier
- B) Extremvärde
- C) Median
- Vilken typ av data kan representeras med ett cirkeldiagram?
- A) Kontinuerliga data
- B) Kategoriska data
- C) Numeriska data
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Median | Det mittersta värdet i en sorterad datamängd. | Det högsta värdet i en datamängd. | Medelvärdet av alla värden. |
Standardavvikelse | Mått på spridningen av en datamängd. | Det lägsta värdet i en datamängd. | Det genomsnittliga värdet av alla data. |
Histogram | Visar frekvens av kontinuerliga data i intervall. | Visar relationen mellan två variabler. | Visar enskilda värden. |
Boxplot | Visar spridningen av en datamängd och identifierar avvikande värden. | Visar medelvärdet av en datamängd. | Ger en grafisk representation av en frekvenstabell. |
Frequent | Antalet gånger ett värde förekommer i en datamängd. | Det högsta värdet i en datamängd. | Det minsta värdet i en datamängd. |
Data | Information som samlas in för analys. | Matematiska tecken. | Grafiska representationer. |
Kategoriska data | Data som kan delas in i grupper. | Data som har ett numeriskt värde. | Data som inte kan analyseras. |
Varians | Mått på hur mycket data varierar. | Medelvärdet av en datamängd. | Det lägsta värdet i en datamängd. |
Databearbetning | Processen att samla in och analysera data. | Att visa data grafiskt. | Att lagra data. |
Outlier | Ett värde som ligger långt ifrån de andra värdena i datamängden. | Ett vanligt värde i en datamängd. | Det högsta värdet i en datamängd. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaden mellan medelvärde, median och typvärde. När är det mest lämpligt att använda varje mått? Beskriv med exempel.
- Förklara hur man kan använda statistik för att göra informerade beslut i verkliga livet. Ge exempel på situationer där statistik kan påverka beslut.
- Analysera ett givet dataset och presentera dina fynd i form av diagram och tabeller. Vad säger datan om den situation som analyseras?
- Diskutera vikten av att förstå statistik i dagens samhälle. Hur kan statistik påverka hur vi uppfattar information i medierna?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |