Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1c
Tema: Mätningar och enheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom mätningar och enheter med fokus på förståelse av grundläggande begrepp, förmåga att hantera formler samt att lösa praktiska problem kopplade till mätningar. Eleverna ska också kunna tillämpa matematiska modeller i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begreppen funktion, definitionsmängd och värdemängd. Representationer av funktioner. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken enhet används för att mäta längd?
- A) Gram
- B) Meter
- C) Liter
- Vad mäts med en termometer?
- A) Temperatur
- B) Längd
- C) Vikt
- Hur många centimeter går det på en meter?
- A) 100
- B) 10
- C) 1000
- Vad står SI för i SI-enheter?
- A) Systematic International
- B) Système International
- C) Standard International
- Vilken av följande är en volymenhet?
- A) Kilogram
- B) Meter
- C) Liter
- Vad innebär det att en enhet är derivat?
- A) Den är en grundläggande enhet.
- B) Den är en kombination av grundläggande enheter.
- C) Den kan inte mätas.
- Vilken enhet används för att mäta tid?
- A) Sekunder
- B) Kilogram
- C) Meter
- Vilken är den grundläggande enheten för massa i SI-systemet?
- A) Gramm
- B) Kilogram
- C) Ton
- Vad betyder prefixet “kilo-“?
- A) 10
- B) 100
- C) 1000
- Vad kallas det när man omvandlar en enhet till en annan?
- A) Beräkning
- B) Omräkning
- C) Mätning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Volym | Mängden av ett objekt | Ytan av ett objekt | Vikten av ett objekt |
Meter | Enhet för längd | Enhet för massa | Enhet för tid |
Kilo | 1000 | 100 | 10 |
Liter | Enhet för volym | Enhet för temperatur | Enhet för hastighet |
Temperatur | Mått på värme | Mått på längd | Mått på tid |
Enhet | Standardmått | Typ av objekt | Klassificering |
Omvandling | Ändra form | Ändra värde | Ändra funktion |
Mått | Uppskattning av storlek | Typ av material | Modell av objekt |
Formel | Matematisk uttryck | Teoretiskt tillvägagångssätt | Praktisk tillämpning |
SI-enheter | Internationell standard | Nationell standard | Lokalt standard |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur du skulle omvandla 5 kilometer till meter. Beskriv stegen du skulle ta och resonera kring varför det är viktigt att förstå sådana omvandlingar.
- Diskutera vikten av att använda rätt enheter när man utför mätningar inom vetenskap och teknik. Ge exempel där felaktiga enheter kan leda till problem.
- Resonera kring hur digitala verktyg kan hjälpa oss att utföra mätningar och beräkningar. Vilka fördelar och nackdelar ser du med att använda dessa verktyg?
- Ge exempel på situationer i vardagen där du behöver använda mätningar och enheter. Hur påverkar dessa mätningar ditt beslut eller handlingar?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | (17) |
D | 50 | (28) |
C | 60 | (33) |
B | 80 | (44) |
A | 90 | (50) |