Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik
Tema: Potenser och rötter
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förståelse av potenser och rötter, deras förmåga att lösa ekvationer, samt deras kunskaper i att tillämpa matematiska regler och begrepp relaterade till dessa teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Motivering och hantering av räkneregler för potenser. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är \( 2^3 \)?
- A) 6
- B) 8
- C) 9
- Vilket av följande är en potens?
- A) \( 4 \)
- B) \( x^2 \)
- C) \( 5 \times 3 \)
- Vad är \( \sqrt{16} \)?
- A) 2
- B) 4
- C) 8
- Vilket av följande uttryck är lika med \( x^0 \)?
- A) 0
- B) 1
- C) \( x \)
- Vad är \( 3^2 \cdot 3^3 \)?
- A) \( 3^5 \)
- B) \( 3^6 \)
- C) \( 3^7 \)
- Vilken av följande ekvationer är korrekt?
- A) \( 2^{x+1} = 2^x \cdot 2 \)
- B) \( 2^{x} \cdot 2^{x} = 2^{2x} \)
- C) \( 2^3 + 2^3 = 2^4 \)
- Vilket av följande är en rot?
- A) \( 4^{1/2} \)
- B) \( 4^2 \)
- C) \( 4^3 \)
- Vad är \( 25^{1/2} \)?
- A) 5
- B) 10
- C) 25
- Vilket av följande uttryck är en exponent?
- A) \( 3 \)
- B) \( 3^x \)
- C) \( x^3 \)
- Vad är \( (x^2)^3 \)?
- A) \( x^5 \)
- B) \( x^6 \)
- C) \( x^8 \)
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Potens | Multiplikation av ett tal med sig själv | Division av ett tal | Addition av ett tal |
Rot | Resultatet av en multiplikation | En form av exponent | En form av division |
Exponent | Antalet gånger ett tal multipliceras med sig själv | Resultatet av en division | En form av addition |
Räkneregel | Regler för addition | Regler för multiplikation och division | Regler för att lösa ekvationer |
Definiera | Att beskriva ett begrepp | Att lösa en ekvation | Att räkna ut ett värde |
Algebraisk uttryck | En kombination av tal och variabler | En enkel räknesnurra | En graf |
Funktion | En relation mellan variabler | En ekvation | En konstant |
Graf | En visuell representation av data | En typ av ekvation | En funktion |
Index | En form av exponent | En konstant | En variabel |
Faktorisera | Att bryta ner ett uttryck i sina faktorer | Att lösa en ekvation | Att addera termer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara vad som menas med potenser och ge exempel på hur de används i verkliga livet.
- Diskutera skillnaden mellan potenser och rötter. Ge exempel på båda begreppen i en praktisk tillämpning.
- Motivera varför räkneregler för potenser är viktiga i algebra. Hur underlättar de beräkningar?
- Gör en analys av hur exponentialfunktioner kan tillämpas inom naturvetenskap och ekonomi. Ge konkreta exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Min. % rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |