Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1c
Tema: Problemlösning: vardagsmatematik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att tillämpa matematiska begrepp och metoder i praktiska och vardagliga sammanhang, samt deras förmåga att lösa problem och resonera matematiskt.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av 5 + 3 × 2?
- Vilket av följande är en linjär funktion?
- Hur många grader är en rät vinkel?
- Vad är formeln för att beräkna omkretsen av en cirkel?
- Vad är resultatet av 12 ÷ 4 + 5?
- Vilket av följande är en exponentialfunktion?
- Hur många liter går det på en kubikmeter?
- Vilken är definitionsmängden för funktionen f(x) = x²?
- Vad är medelvärdet av talen 4, 8, 6, 10?
- Vad kallas en triangel med en vinkel som är 90 grader?
- Om en bok kostar 150 kr och det är 20 % rabatt, vad kostar boken efter rabatten?
- Vilket är det minsta primtalet?
- Vad är skillnaden mellan median och medelvärde?
- Hur beräknar man procent av ett tal?
- Vad betyder det att två händelser är oberoende inom sannolikhet?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Funktion | En relation mellan två variabler | En konstant | En typ av utrustning |
Algebra | Matematiska formler som innehåller bokstäver | En typ av geometri | En sorts statistik |
Procent | Del av hundra | En typ av vinkel | En enhet av längd |
Median | Det mittersta värdet i en uppsättning data | Det genomsnittliga värdet | Det största värdet |
Primtal | En tal som är delbart med ett och sig själv | En tal som har flera delare | En tal som är negativt |
Exponent | En matematisk funktion | Ett tal som anger hur många gånger ett tal ska multipliceras med sig själv | Ett tal som adderas |
Geometri | Studiet av former och storlekar | Studiet av data | Studiet av algoritmer |
Räta linjen | En linje i ett koordinatsystem | En kurva | En cirkel |
Vektor | En storhet med både riktning och storlek | En storhet utan riktning | En konstant |
Olikhet | Ett matematiskt uttryck som visar att två värden inte är lika | En ekvation | En funktion |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur du kan använda matematik i vardagen. Ge exempel på situationer där matematik blir nödvändig.
- Beskriv hur du skulle lösa ett budgetproblem för en månad. Vilka faktorer skulle du ta hänsyn till?
- Reflektera över hur olika sätt att presentera data (t.ex. diagram, tabeller) kan påverka förståelsen av information.
- Förklara hur du kan använda algebra för att lösa praktiska problem. Ge ett konkret exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |