Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 1c
Tema: Statistik: diagram och tabeller
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i statistik, specifikt kring diagram och tabeller, samt deras förmåga att analysera och tolka data. Provets frågor täcker centrala innehållet inom ämnet matematik och ger en möjlighet för eleverna att visa sin förståelse och tillämpning av statistiska begrepp.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Exempel på hur några statistiska begrepp används i samhälle och inom vetenskap, inklusive signifikans, korrelation, kausalitet, urvalsmetoder och felkällor. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 1c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande diagram är bäst för att visa förändringar över tid?
- A) Cirkeldiagram
- B) Linjediagram
- C) Stapeldiagram
- Vad kallas den typ av statistik som sammanfattar data i tabeller?
- A) Deskriptiv statistik
- B) Inferentiell statistik
- C) Kvalitativ statistik
- Vilket av följande alternativ är en felkälla i en statistisk undersökning?
- A) Urvalsstorlek
- B) Bortfall
- C) Båda ovanstående
- Vad visar ett histogram?
- A) Frekvensen av olika datavärden
- B) Medelvärdet av data
- C) Medianen av data
- Vilken typ av diagram är bäst för att jämföra olika grupper?
- A) Linjediagram
- B) Cirkeldiagram
- C) Stapeldiagram
- Vad används Q1, Q2, och Q3 för?
- A) Att definiera medelvärdet
- B) Att ange kvartiler
- C) Att beräkna standardavvikelsen
- Vad är ett outlier?
- A) Ett värde som ligger extremt långt bort från de andra värdena
- B) Medelvärdet av en dataset
- C) Medianvärdet av en dataset
- Vad innebär korrelation?
- A) Att två variabler är oberoende av varandra
- B) Att det finns ett samband mellan två variabler
- C) Att det finns en orsak och verkan mellan två variabler
- Vilket av följande är ett exempel på ett kvalitativt datavärde?
- A) Ålder
- B) Färg
- C) Inkomst
- Vad används medelvärdet för?
- A) Att beskriva spridningen av data
- B) Att representera ett centralt värde i datasetet
- C) Att visa hur data förändras över tid
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Korrelation | Sammanhang mellan variabler | En typ av diagram | En statistisk test |
Outlier | En typ av medelvärde | Ett extremt värde | En normal datapunkt |
Histogram | Diagram för att visa frekvens | En tabell av värden | En typ av stapeldiagram |
Frekvens | Antal gånger ett värde förekommer | Medelvärdet av data | Spridningen av data |
Tabell | En grafisk representation | En samling av data i rader och kolumner | En typ av diagram |
Median | Det mittersta värdet | Det högsta värdet | Det lägsta värdet |
Standardavvikelse | En mått på spridning | En typ av diagram | En medianvärde |
Datapunkt | En enskild observation | En typ av analys | En samling av värden |
Urval | En del av en population | En typ av data | En analysmetod |
Felkälla | En orsak till fel i data | En typ av diagram | En datatyp |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera betydelsen av att ha en korrekt urvalsmetod i en statistisk undersökning. Hur kan dålig urvalsmetod påverka resultaten?
- Förklara skillnaden mellan korrelation och kausalitet. Ge exempel på situationer där dessa begrepp kan förväxlas.
- Hur kan vi använda statistik för att fatta bättre beslut i vår vardag? Ge specifika exempel.
- Vad innebär signifikans i en statistisk analys? Hur viktigt är det att förstå detta begrepp i forskningssammanhang?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 75% | 41 |
A | 90% | 50 |