Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Matematik 1c. Tal och räkning. [Gymnasiet]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 1c

Tema: Tal och räkning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom tal och räkning, vilket inkluderar aritmetik, algebra och funktioner. Eleverna ska kunna hantera formler, lösa ekvationer och tillämpa matematiska begrepp i praktiska sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hantering av formler och algebraiska uttryck, inklusive att faktorisera och multiplicera uttryck. Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 1c)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av 5^2?
    • A) 10
    • B) 25
    • C) 20
  2. Vilket av följande är en linjär funktion?
    • A) f(x) = 3x + 2
    • B) f(x) = x^2
    • C) f(x) = 2/x
  3. Vad är 12% av 150?
    • A) 18
    • B) 20
    • C) 15
  4. Vad är resultatet av ekvationen 2x + 3 = 11?
    • A) 4
    • B) 3
    • C) 5
  5. Vilken av följande är en potensfunktion?
    • A) f(x) = x^3
    • B) f(x) = 2x + 3
    • C) f(x) = 5
  6. Vad är räta linjens ekvation i formen y = kx + m?
    • A) y – m = k(x – 0)
    • B) y = mx
    • C) y = kx + m
  7. Vad är summan av 5, 10 och 15?
    • A) 30
    • B) 25
    • C) 20
  8. Vilken är definitionsmängden för funktionen f(x) = 1/x?
    • A) Alla reella tal
    • B) Alla reella tal utom 0
    • C) Endast positiva tal
  9. Vad är medelvärdet av talen 2, 3, 5 och 10?
    • A) 5
    • B) 4
    • C) 6
  10. Hur många sidor har en kub?
    • A) 6
    • B) 8
    • C) 12

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Term 1 2 3
Linjär funktion En funktion som alltid ger ett konstant värde En funktion som kan beskrivas med en rak linje En funktion med exponenter
Funktion En uppsättning av tal En relation mellan variabler En konstant värde
Potens Tal multiplicerat med sig själv ett antal gånger Skillnaden mellan två tal Summan av två tal
Graf Visualisering av data En samling av punkter En konstant linje
Variabel En konstant i en ekvation En symbol som representerar ett tal En lösning på en ekvation
Ekvation En matematisk sats En relation som är sann En likhet som involverar variabler
Median Det mittersta värdet i en uppsättning data Det genomsnittliga värdet Det mest frekventa värdet
Algebra En gren av matematik som arbetar med formler och variabler En metod för att lösa geometri En typ av statistik
Sannolikhet Chansen att något inträffar En säkerhet i matematik En konstant i en ekvation
Exponentialfunktion En funktion där variabeln är exponent En konstant funktion En linjär funktion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur du kan använda linjära funktioner i vardagen. Ge exempel på situationer där dessa används.
  2. Resonera kring skillnaden mellan linjära och exponentiella funktioner. I vilka sammanhang är det viktigt att förstå dessa skillnader?
  3. Förklara hur du skulle lösa en ekvation som involverar flera steg. Ge ett exempel och visa dina steg.
  4. Diskutera betydelsen av sannolikhet i beslutsfattande. Hur kan matematiska beräkningar påverka beslut i verkliga livet?

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng (max)
E 30% 15
D 50% 25
C 60% 30
B 80% 40
A 90% 50

“`


Modern Tillbaka-knapp