Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 2a
Tema: Algebra: polynom och ekvationer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom algebra, specifikt i hantering av polynom och ekvationer. Provets frågor syftar till att mäta elevernas förmåga att lösa olika typer av ekvationer, samt deras förståelse för polynom och relaterade begrepp.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begreppet andragradsfunktion och egenskaper hos andragradsfunktioner, inklusive symmetrilinje, extrempunkt och nollställen. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är nollstället för polynomet \( f(x) = x^2 – 4 \)?
- Vilket av följande är en andragradsekvation?
- Hur många nollställen kan en andragradsekvation ha?
- Vad är koefficienterna i polynomet \( f(x) = 3x^2 + 2x – 5 \)?
- Vilken metod kan användas för att lösa \( x^2 + 5x + 6 = 0 \)?
- Vad är lösningen till ekvationen \( 2x + 3 = 7 \)?
- Vilket uttryck faktorisera \( x^2 – 9 \) till?
- Vilka är de två formerna av en andragradsekvation?
- Vad är definitionen av en polynomfunktion?
- Vilken information ger en graf av en andragradsekvation?
- Vilka värden på \( x \) gör \( x^2 – 1 = 0 \) sant?
- Vad gör en funktion till en “potensfunktion”?
- Vilken typ av ekvation är \( 3x^2 = 12 \)?
- Hur definieras en “linjär funktion”?
- Vad representerar termen “symmetrilinje” i en parabel?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Polynom | En konstant | En summa av termer | En enda variabel |
Nollställe | Punkt där funktionen är positiv | Punkt där funktionen är negativ | Punkt där funktionen är noll |
Andragradsekvation | En ekvation av högsta grad 1 | En ekvation av högsta grad 2 | En ekvation av högsta grad 3 |
Symmetrilinje | En linje som delar en form i två lika delar | En linje som är vinkelrät | En linje som går genom origo |
Koeficient | En konstant multiplikator | En variabel i en ekvation | En fraktion i en ekvation |
Exponent | En konstant term | En term i en summa | En upphöjning av en bas |
Faktorisering | Att dela upp ett tal | Att skriva om ett tal som en produkt | Att addera två tal |
Extrempunkt | Den högsta punkten på en graf | Den lägsta punkten på en graf | En punkt på grafen |
Funktion | En relation mellan två variabler | En konstant värde | En ekvation utan variabler |
Ekvation | En likhet med ett okänt värde | En siffra | En konstant |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur faktorisering av polynom kan förenkla lösningen av ekvationer. Ge exempel på en andragradsekvation och visa hur du skulle lösa den genom faktorisering.
- Förklara vad som menas med nollställen och hur man kan använda dessa för att skissa grafen av en andragradsekvation. Inkludera information om symmetrilinjen.
- Argumentera varför det är viktigt att förstå egenskaperna hos polynomfunktioner i praktiska tillämpningar, som till exempel i fysik eller ekonomi.
- Reflektera över hur digitala verktyg kan underlätta arbetet med algebra och ekvationer. Ge exempel på specifika verktyg och deras användning.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (antal rätt) | Procent |
---|---|---|
E | 16 (30%) | 30% |
D | 22 (40%) | 40% |
C | 30 (55%) | 55% |
B | 44 (80%) | 80% |
A | 50 (90%) | 90% |