Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Matematik 2a
Tema: Geometri: Trigonometri
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom trigonometri, inklusive deras förmåga att lösa problem och tillämpa trigonometriska begrepp i praktiska situationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begreppet enhetscirkeln. Definition av trigonometriska begrepp utifrån enhetscirkeln. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av sin(30°)?
a) 1/2
b) √2/2
c) √3/2 - Vilken formel används för att beräkna hypotenusan i en rätvinklig triangel?
a) a² + b² = c²
b) a² – b² = c²
c) a + b = c - Om en triangel har vinklarna 30°, 60° och 90°, vilken är längden av motstående sida till den 30-gradiga vinkeln om hypotenusan är 10?
a) 5
b) 10
c) 8 - Vad är cosinus för 45°?
a) 1/√2
b) 1/2
c) √3/2 - Vilken enhet används för att mäta vinklar i trigonometri?
a) Radial
b) Grader
c) Båda ovanstående - Vad är tangent för en vinkel?
a) Motstående sida / närliggande sida
b) Närliggande sida / motstående sida
c) Hypotenusa / motstående sida - Vilket av följande är en trigonometrisk identitet?
a) sin²(x) + cos²(x) = 1
b) sin(x) + cos(x) = 1
c) sin(x) – cos(x) = 1 - Vad är värdet av tan(60°)?
a) √3
b) 1
c) √2 - Om en triangel har sidorna 3, 4, och 5, vilken typ av triangel är det?
a) Rätvinklig
b) Likbent
c) Liksidig - Vad används sinus, cosinus och tangent till?
a) Beräkna area
b) Beräkna vinklar och sidor i trianglar
c) Beräkna omkrets - Vad är vinkeln mellan hypotenusan och närliggande sida i en rätvinklig triangel om motstående sida är 5 och närliggande sida är 12?
a) 30°
b) 53°
c) 90° - Vad mäts med en enhetscirkel?
a) Radianer och grader
b) Area av en cirkel
c) Omkrets av en cirkel - Vilken funktion beskriver förhållandet mellan vinklarna och sidorna i en triangel?
a) Sinus
b) Tangent
c) Cosinus - Vad kallas den motsatta sidan till en vinkel?
a) Hypotenusa
b) Motstående sida
c) Närliggande sida - Vad är sin(90°)?
a) 0
b) 1
c) -1
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Sinus | Förhållandet mellan motstående sida och hypotenusa | Förhållandet mellan närliggande sida och hypotenusa | Förhållandet mellan motstående och närliggande sida |
Cosinus | Förhållandet mellan motstående och närliggande sida | Förhållandet mellan närliggande sida och hypotenusa | Förhållandet mellan hypotenusa och motstående sida |
Tangens | Förhållandet mellan hypotenusa och närliggande sida | Förhållandet mellan motstående och närliggande sida | Förhållandet mellan motstående sida och hypotenusa |
Radian | En enhet för att mäta vinklar | En enhet för att mäta längd | En enhet för att mäta area |
Pythagoras sats | En formel för att beräkna arean av en triangel | En formel för att beräkna hypotenusan | En formel för att beräkna vinklar |
Enhetscirkel | En cirkel med radien 1 | En cirkel med radien 2 | En triangel med alla sidor lika |
Trigonometriska identiteter | Relationer mellan trigonometriska funktioner | Relationer mellan sidor i trianglar | Relationer mellan vinklar i polygoner |
Motstående sida | Sidan mittemot en vinkel | Sidan intill en vinkel | Hypotenusan |
Närliggande sida | Sidan mittemot hypotenusan | Sidan intill en vinkel | Sidan mit alla sidor lika |
Rätvinklig triangel | En triangel med en 90-graders vinkel | En triangel med tre lika stora sidor | En triangel med alla vinklar olika |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara vad enhetscirkeln är och hur den används inom trigonometri. Ge exempel på hur du kan beräkna trigonometriska värden utifrån den.
- Diskutera sambandet mellan de olika trigonometriska funktionerna (sinus, cosinus och tangent). Hur kan de användas för att lösa problem i rätvinkliga trianglar?
- Beskriv hur du kan använda trigonometriska identiteter för att förenkla komplexa trigonometriska uttryck. Ge ett konkret exempel.
- Reflektera över viktigheten av att förstå trigonometri i praktiska tillämpningar, såsom i byggnads- och ingenjörsarbete. Vilka situationer kan kräva kunskaper i trigonometri?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 70% | (35) |
B | 85% | (38) |
A | 90% | (45) |