Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller Kurs: Matematik 2a
Tema: Geometriska transformationer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att tillämpa kunskaper i geometriska transformationer, inklusive translation, rotation och spegling. Provmomenten är utformade för att ge en helhetsbild av elevernas matematiska resonemang och problemlösningsförmåga inom detta område.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Geometriska objekt och deras inbördes relationer. Geometriska egenskaper hos dessa objekt. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär en translation i geometriska termer?
- 1) En förflyttning av ett objekt utan att förändra dess form.
- 2) En förändring av objektets form.
- 3) En rotation av ett objekt.
- Vilken transformation är en spegling?
- 1) Att flytta objektet i en viss riktning.
- 2) Att vända objektet över en linje.
- 3) Att rotera objektet runt en punkt.
- Vad kännetecknar en rotation?
- 1) En förflyttning av objektet i en rak linje.
- 2) En vändning av objektet över en linje.
- 3) En vridning av objektet runt en punkt.
- Om ett objekt roteras 90 grader medurs, vilken typ av transformation är det?
- 1) Translation.
- 2) Rotation.
- 3) Spegling.
- Vilken är den motsatta transformationen till en spegling?
- 1) Translation.
- 2) Rotation.
- 3) Ingen, spegling är sin egen invers.
- Vad kallas en linje som objektet speglas över?
- 1) Symmetrilinje.
- 2) Rotationsaxel.
- 3) Translationslinje.
- Vilka koordinater får en punkt (3, 4) efter en spegling över y-axeln?
- 1) (-3, 4).
- 2) (3, -4).
- 3) (4, 3).
- Vilken transformation skulle du använda för att flytta en punkt från (1, 2) till (4, 2)?
- 1) Translation.
- 2) Rotation.
- 3) Spegling.
- Vad händer med koordinaterna (x, y) efter en rotation medurs 180 grader?
- 1) (-x, -y).
- 2) (y, x).
- 3) (x, -y).
- Vad kännetecknar en geometrisk transformation?
- 1) Den påverkar objektets form.
- 2) Den påverkar objektets läge i rummet.
- 3) Den förändrar alltid objektets storlek.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Translation | Flyttning utan formförändring | Vridning runt en punkt | Vändning över en linje |
Rotation | Vändning över en linje | Vridning runt en punkt | Flyttning utan formförändring |
Spegling | Vändning över en linje | Flyttning utan formförändring | Vridning runt en punkt |
Symmetrilinje | Linje där en spegling sker | Linje där en rotation sker | Linje där en translation sker |
Geometriska objekt | Objekt med definierade egenskaper | Objekt utan några egenskaper | Objekt som kan förändras |
Koordinater | Överenskomna punkter i ett plan | Endast positiva värden | Endast negativa värden |
Transformation | Process som förändrar form | Process som alltid förändrar storlek | Process som inte påverkar objekt |
Punkt | En plats utan dimensioner | En plats med längd och bredd | En plats med volym |
Linje | En oändlig rad av punkter | En avgränsad del av planet | En punkt utan dimensioner |
Figur | Form som består av linjer och punkter | Enbart en punkt | Enbart en linje |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan de tre olika geometriska transformationerna: translation, rotation och spegling. Vilka praktiska tillämpningar kan dessa ha i verkligheten?
- Ge exempel på hur geometriska transformationer kan tillämpas inom arkitektur och design. Hur kan dessa transformationer påverka utseendet av en byggnad eller ett designobjekt?
- Resonera kring hur förståelsen av geometriska transformationer kan bidra till bättre problemlösning inom matematik. Kan du ge ett exempel på en situation där detta kan vara till hjälp?
- Vilken roll spelar digitala verktyg i arbetet med geometriska transformationer? Hur kan dessa verktyg förbättra förståelsen och tillämpningen av dessa koncept?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (inkl. resonerande frågor) |
---|---|---|
E | 30 % | (17) |
D | 50 % | (28) |
C | 65 % | (36) |
B | 80 % | (44) |
A | 90 % | (50) |