Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 2a
Tema: Sannolikhet: Kombinatorik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i sannolikhet och kombinatorik, samt deras förmåga att tillämpa dessa koncept i praktiska problem. Provets struktur är utformad för att utmana elevernas förståelse och förmåga att resonera matematiskt.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begrepp och metoder inom sannolikhet och kombinatorik | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2a)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är sannolikheten att få en sexa på en tärning?
- Hur många olika sätt kan man ordna bokstäverna i ordet “MATEMATIK”?
- Om du har 3 röda och 2 blå kulor, vad är sannolikheten att dra en röd kula?
- Vad kallas det när man räknar antalet möjliga utfall i ett slumpmässigt försök?
- Hur många olika kombinationer av 5 personer kan väljas från en grupp av 10?
- Vad är sannolikheten att få minst en sexa på två kast med en tärning?
- Vilken formel används för att beräkna permutationer?
- Vad är en permutationsgrupp?
- Vad är skillnaden mellan kombinationer och permutationer?
- Vad kallas det för när alla utfall är lika sannolika?
- Om du har 4 olika frukter, hur många sätt kan du välja 2 av dem?
- Vad innebär det att händelser är oberoende?
- Vad är en sannolikhetsfördelning?
- Hur många sätt kan tre personer stå i kö?
- Vad är det förhållande som definierar odds?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Sannolikhet | Chansen för att en händelse inträffar | Antalet möjliga utfall | Skillnaden mellan två resultat |
Kombination | Ordning av objekt | Urval av objekt utan hänsyn till ordning | Antal möjliga utfall |
Permutation | Urval av objekt med hänsyn till ordning | Slumptal som används i spel | En metod för att räkna sannolikheter |
Uttagning | Att välja något från en mängd | Att dela upp något i bitar | Att räkna antalet element |
Oberoende händelser | Händelser som påverkar varandra | Händelser som inte påverkar varandra | Händelser med samma sannolikhet |
Normalfördelning | En fördelning där flest resultat ligger nära medelvärdet | En fördelning där alla resultat är lika troliga | En fördelning som är asymmetrisk |
Binomialfördelning | Fördelning av två möjliga utfall | Fördelning av kontinuerliga variabler | Fördelning av skeptiska resultat |
Utfall | Resultat av en randomiserad process | En förutsägelse baserad på data | En upprepning av en händelse |
Frekvens | Antalet gånger en händelse inträffar | Antalet möjliga händelser | Skillnaden i händelser över tid |
Procent | Del av helheten uttryckt i hundradelar | Hela summan av ett antal | Skillnaden mellan två procenttal |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur du skulle använda kombinatorik för att planera en fest med olika teman och aktiviteter. Diskutera vad som är viktigt att tänka på.
- Resonera kring betydelsen av sannolikhet i vardagen. Ge exempel på situationer där du använder sannolikhet utan att tänka på det.
- Diskutera hur kombinatoriska metoder kan påverka beslutsfattande i olika yrken, ge specifika exempel.
- Analysera ett scenario där sannolikhet används i spel. Vilka strategier kan man använda för att öka sina chanser att vinna?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 12 |
D | 50% | 20 |
C | 60% | 25 |
B | 80% | 30 |
A | 90% | 35 |