Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 2a

Tema: Trigonometriska identiteter

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om trigonometriska identiteter och deras förmåga att lösa relaterade matematiska problem. Provets struktur syftar till att utvärdera både teoretiska kunskaper och praktisk tillämpning av dessa begrepp.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Hantering av trigonometriska uttryck. Bevis och hantering av trigonometriska identiteter, inklusive trigonometriska ettan och additionsformler.Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 2a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken av följande identiteter är korrekt?
    • A) sin²(x) + cos²(x) = 1
    • B) sin²(x) + cos²(x) = 0
    • C) sin²(x) – cos²(x) = 1
  2. Vad är värdet av sin(90°)?
    • A) 0
    • B) 1
    • C) -1
  3. Vilken formel används för additionssatserna?
    • A) sin(a + b) = sin(a) + sin(b)
    • B) cos(a + b) = cos(a)cos(b) – sin(a)sin(b)
    • C) tan(a + b) = tan(a) + tan(b)
  4. Vad är värdet av cos(180°)?
    • A) 0
    • B) 1
    • C) -1
  5. Vad beskriver den trigonometriska identiteten sin(2x)?
    • A) 2sin(x)cos(x)
    • B) sin²(x) + cos²(x)
    • C) 1 – cos(2x)
  6. Vilket av följande är en korrekt trigonometrisk identitet?
    • A) tan(x) = sin(x)/cos(x)
    • B) sec(x) = 1/sin(x)
    • C) cot(x) = sin²(x)/cos²(x)
  7. Vilka av följande vinklar är en lösning till ekvationen sin(x) = 0?
    • A) 0°
    • B) 90°
    • C) 180°
  8. Vad är värdet av tan(45°)?
    • A) 1
    • B) 0
    • C) √2
  9. Hur kan cos(a + b) skrivas med hjälp av cos och sin?
    • A) cos(a) + cos(b)
    • B) cos(a)cos(b) + sin(a)sin(b)
    • C) cos(a) – sin(b)
  10. Vilken av följande formler representerar trigonometriska ettan?
    • A) sin²(x) + cos²(x) = 1
    • B) sin²(x) – cos²(x) = 1
    • C) tan²(x) + 1 = sec²(x)

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Trigonometriska identiteterFormler som gäller för alla vinklar.Endast för 90° vinklar.Endast för 180° vinklar.
SinusfunktionFörhållandet mellan motstående katet och hypotenusan.Förhållandet mellan närstående katet och hypotenusan.Förhållandet mellan motstående och närstående katet.
CosinusMotstående katet/hypotenusa.Närstående katet/hypotenusa.Motstående katet/närstående katet.
TangensCosinus/sinus.Sinus/cosinus.Motstående katet/närstående katet.
RadianEnhet för vinklar.Enhet för längd.Enhet för area.
EnhetscirkelCirkel med radie 1.Cirkel med radie 2.Cirkel med radie 0.
AdditionsformlerFormler för att addera vinklar.Formler för att multiplicera vinklar.Formler för att subtrahera vinklar.
PeriodTiden det tar för en funktion att upprepa sig.Maxvärde på funktionen.Minvärde på funktionen.
AmplitudAvståndet från medelvärdet till maxvärde.Avståndet från medelvärdet till minvärde.Skillnaden mellan max och min värde.
FasförskjutningFörskjutning av grafen i x-led.Förskjutning av grafen i y-led.Ingen förskjutning.

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur du kan använda trigonometriska identiteter för att förenkla ett matematiskt uttryck. Ge ett exempel.
  2. Diskutera varför det är viktigt att förstå trigonometriska identiteter och hur de kan tillämpas inom olika ämnesområden, såsom fysik och teknik.
  3. Hur kan du bevisa en trigonometrisk identitet? Visa steg för steg med ett exempel.
  4. Reflektera över hur trigonometriska funktioner används i verkliga livet. Ge minst två exempel på tillämpningar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygMinst rätt (%)Poäng (antal rätt)
E30%17 (10)
C50%27 (15)
A90%50 (20)