Prov. Matematik 2a. Vektorer: grundläggande operationer. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 2a

Tema: Vektorer: grundläggande operationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom vektorer och deras grundläggande operationer. Eleverna ska kunna tillämpa sina kunskaper i praktiska problem, samt redogöra för och förklara matematiska samband.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform. Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 2a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en vektor?
  2. Vilken information innehåller en vektor i ett tvådimensionellt koordinatsystem?
  3. Hur adderar man två vektorer?
  4. Vad är skillnaden mellan en vektor och ett skalärt tal?
  5. Hur kan man representera en vektor geometriskt?
  6. Vad är en enhetsvektor?
  7. Hur beräknar man längden av en vektor?
  8. Vad betyder det att en vektor är ortogonal mot en annan?
  9. Beskriv hur man multiplicerar en vektor med en skalär.
  10. Vad är skillnaden mellan additions- och subtraktionsmetoden för vektorer?
  11. Vilka komponenter har en vektor i rummet?
  12. Hur kan man använda vektorer för att beskriva rörelse?
  13. Ge ett exempel på en praktisk tillämpning av vektorer.
  14. Vad är en riktad vektor?
  15. Hur kan vektorer representeras i ett program?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Begrepp 1 2 3
Vektor En punkt i ett koordinatsystem En riktning med en bestämd längd En grafisk representation av data
Skalär En storhet med både riktning och storlek En storhet med endast storlek En storhet som alltid är positiv
Enhetsvektor En vektor med längd 1 En vektor som inte kan ändras En vektor som representerar en punkt
Ortogonala vektorer Vektorer som inte har något gemensamt Vektorer som är parallella Vektorer som är vinkelräta mot varandra
Längd av en vektor Det maximala avståndet vektorn kan representera Avståndet mellan vektorns början och slutpunkt Vektorns riktning i rummet
Riktad vektor En vektor med specifik riktning och storlek En vektor som bara anger ett avstånd En vektor utan någon specifik riktning
Vektoraddition Att lägga till värden från två vektorer Att kombinera vektorer för att få en ny riktning Att skala upp vektorer
Koordinatsystem En metod för att organisera data En struktur för att representera vektorer En typ av graf för att visa funktioner
Vektorekvation En liknelse mellan två vektorer En ekvation som involverar vektorer En uppsättning av värden för en vektor
Multiplikation av vektorer Att kombinera två vektorer för att få en ny vektor Att beräkna vektorers längd Att addera vektorer för att få en större vektor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Diskutera hur vektorer kan användas för att beskriva rörelse i olika dimensioner. Ge exempel.
  • Förklara varför vektorer är viktiga inom fysik och ingenjörsvetenskap. Använd konkreta exempel för att underbygga ditt resonemang.
  • Jämför och kontrastera olika metoder för att representera vektorer. Vilka fördelar och nackdelar finns det med varje metod?
  • Motivera hur digitala verktyg kan underlätta arbetet med vektorer och ge exempel på specifika program eller verktyg som används.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp