Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 2a

Tema: Vektorer: grundläggande operationer

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom vektorer och deras grundläggande operationer. Eleverna ska kunna tillämpa sina kunskaper i praktiska problem, samt redogöra för och förklara matematiska samband.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Begreppet vektor. Representationer av vektorer i koordinatsystem och skrivna i koordinatform.Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 2a)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en vektor?
  2. Vilken information innehåller en vektor i ett tvådimensionellt koordinatsystem?
  3. Hur adderar man två vektorer?
  4. Vad är skillnaden mellan en vektor och ett skalärt tal?
  5. Hur kan man representera en vektor geometriskt?
  6. Vad är en enhetsvektor?
  7. Hur beräknar man längden av en vektor?
  8. Vad betyder det att en vektor är ortogonal mot en annan?
  9. Beskriv hur man multiplicerar en vektor med en skalär.
  10. Vad är skillnaden mellan additions- och subtraktionsmetoden för vektorer?
  11. Vilka komponenter har en vektor i rummet?
  12. Hur kan man använda vektorer för att beskriva rörelse?
  13. Ge ett exempel på en praktisk tillämpning av vektorer.
  14. Vad är en riktad vektor?
  15. Hur kan vektorer representeras i ett program?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Begrepp123
VektorEn punkt i ett koordinatsystemEn riktning med en bestämd längdEn grafisk representation av data
SkalärEn storhet med både riktning och storlekEn storhet med endast storlekEn storhet som alltid är positiv
EnhetsvektorEn vektor med längd 1En vektor som inte kan ändrasEn vektor som representerar en punkt
Ortogonala vektorerVektorer som inte har något gemensamtVektorer som är parallellaVektorer som är vinkelräta mot varandra
Längd av en vektorDet maximala avståndet vektorn kan representeraAvståndet mellan vektorns början och slutpunktVektorns riktning i rummet
Riktad vektorEn vektor med specifik riktning och storlekEn vektor som bara anger ett avståndEn vektor utan någon specifik riktning
VektoradditionAtt lägga till värden från två vektorerAtt kombinera vektorer för att få en ny riktningAtt skala upp vektorer
KoordinatsystemEn metod för att organisera dataEn struktur för att representera vektorerEn typ av graf för att visa funktioner
VektorekvationEn liknelse mellan två vektorerEn ekvation som involverar vektorerEn uppsättning av värden för en vektor
Multiplikation av vektorerAtt kombinera två vektorer för att få en ny vektorAtt beräkna vektorers längdAtt addera vektorer för att få en större vektor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • Diskutera hur vektorer kan användas för att beskriva rörelse i olika dimensioner. Ge exempel.
  • Förklara varför vektorer är viktiga inom fysik och ingenjörsvetenskap. Använd konkreta exempel för att underbygga ditt resonemang.
  • Jämför och kontrastera olika metoder för att representera vektorer. Vilka fördelar och nackdelar finns det med varje metod?
  • Motivera hur digitala verktyg kan underlätta arbetet med vektorer och ge exempel på specifika program eller verktyg som används.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)