Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 2b

Tema: Användning av konjugatregeln i algebra

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse av konjugatregeln inom algebra samt deras förmåga att tillämpa denna regel i olika matematiska sammanhang.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Motivering och hantering av konjugat- och kvadreringsreglerna.Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 2b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är resultatet av (a + b)(a – b)?
    • A) a² – b²
    • B) a² + b²
    • C) ab
  2. Vilken av följande formler används för att förenkla uttrycket (x + 3)(x – 3)?
    • A) x² – 6
    • B) x² – 9
    • C) x² + 9
  3. Vad är värdet av (2 + 5)(2 – 5)?
    • A) -21
    • B) -21
    • C) 21
  4. Vad är konjugatet av (3 + 4i)?
    • A) 3 – 4i
    • B) -3 – 4i
    • C) 4 – 3i
  5. Vilket uttryck motsvarar konjugatet av (x + y)?
    • A) x – y
    • B) x + y
    • C) -x – y
  6. Hur skrivs (a + b)² med hjälp av konjugatregeln?
    • A) a² + 2ab + b²
    • B) a² – 2ab + b²
    • C) a² + b²
  7. Vad är (x – 1)(x + 1) i förenklad form?
    • A) x² – 1
    • B) x² + 1
    • C) x² – 2
  8. Vad är resultatet av (2x + 3)(2x – 3)?
    • A) 4x² – 9
    • B) 4x² + 9
    • C) 9 – 4x²
  9. Vilken av följande är en tillämpning av konjugatregeln?
    • A) Beräkna skillnaden av två kvadrater
    • B) Förenkla ett bråkuttryck
    • C) Båda ovanstående
  10. Vilket av följande uttryck kan förenklas med hjälp av konjugatregeln?
    • A) (x + y)(x – y)
    • B) (x + y)(x + y)
    • C) (x – y)²

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KonjugatEn term i en algebraisk uttryckEn binomisk formelDen komplexa delen av ett tal
AlgebraStudiet av formler och ekvationerStudiet av vinklarEn typ av statistik
KvadratEn matematisk operationEn polygon med fyra sidorEn funktion som är andragrad
PolynomEn konstant termEn summa av flera termerEn typ av bråk
NollställeVärdet där en funktion korsar x-axelnVärdet där en funktion är positivVärdet av en konstant term
FaktoriseringAtt bryta ner ett uttryck i faktorerAtt multiplicera två termerAtt addera termer
BinomEn term med tre termerEn term med två termerEn konstant term
VariabelEn konstant i en ekvationEn symbol som representerar ett talEn typ av funktion
EkvationEn likhet med en okänd variabelEn typ av funktionEn konstant term
KoeficientDen siffra som multipliceras med variabelnEn konstant termEn typ av funktion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur konjugatregeln fungerar och ge ett exempel på hur den kan tillämpas i ett algebraiskt uttryck. Resonera kring varför den är användbar i förenkling av uttryck.
  2. Diskutera skillnaden mellan att använda konjugatregeln och att använda distributiva lagen. Under vilka omständigheter skulle du välja den ena över den andra?
  3. Ge en praktisk tillämpning av konjugatregeln i verkliga livet. Hur kan denna regel vara till hjälp i olika situationer?
  4. Beskriv hur förståelsen av konjugatregeln kan påverka elevernas framtida studier inom matematik och naturvetenskap.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygProcent rättAntal poäng
E30%15
D50%25
C60%30
B80%40
A90%45

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna