Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Matematik 2c

Tema: Användning av konjugatregeln i algebraiska uttryck

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av konjugatregeln i algebraiska uttryck. Provets frågor är utformade för att testa både faktakunskaper och förmågan att lösa problem som involverar konjugatregeln.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Motivering och hantering av konjugat- och kvadreringsreglerna.Eleven löser relativt komplexa problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet.

(Gy11, Kursplan Matematik 2c)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är konjugatet av uttrycket \( x + 3 \)?
    • A) \( x – 3 \)
    • B) \( x + 3 \)
    • C) \( 3 – x \)
  2. Vilket av följande uttryck använder konjugatregeln korrekt?
    • A) \( (a + b)(a – b) = a^2 – b^2 \)
    • B) \( (a + b)^2 = a^2 + b^2 \)
    • C) \( (x – 1)(x + 1) = x^2 + 1 \)
  3. Förenkla uttrycket \( (2 + \sqrt{5})(2 – \sqrt{5}) \).
    • A) -1
    • B) 1
    • C) 4
  4. Vilket resultat får man om man tillämpar konjugatregeln på \( (x + 4)(x – 4) \)?
    • A) \( x^2 + 16 \)
    • B) \( x^2 – 16 \)
    • C) \( 16 – x^2 \)
  5. Vad är resultatet av \( (a + 2)(a – 2) \)?
    • A) \( a^2 + 4 \)
    • B) \( a^2 – 4 \)
    • C) \( 2a \)
  6. Hur kan man beskriva konjugatregeln?
    • A) Produkten av två konjugat är alltid positiv.
    • B) Produkten av två konjugat är alltid negativ.
    • C) Produkten av två konjugat är skillnaden av kvadrater.
  7. Vilket av följande uttryck är ett exempel på en konjugat?
    • A) \( (x + 5)(x – 5) \)
    • B) \( (x + 2) + (x – 2) \)
    • C) \( (x + 3)(x + 3) \)
  8. Vilket uttryck förenklas till \( a^2 – 9 \)?
    • A) \( (a + 3)(a – 3) \)
    • B) \( (a – 3)(a – 3) \)
    • C) \( (a + 9)(a – 9) \)
  9. Om \( x = 1 \), vad blir värdet av \( (x + 2)(x – 2) \)?
    • A) -3
    • B) 3
    • C) 1
  10. Vad blir resultatet av \( (3 + \sqrt{2})(3 – \sqrt{2}) \)?
    • A) 7
    • B) 9
    • C) 1

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
KonjugatTvå uttryck som är likaTvå uttryck som är olikaTvå uttryck som är motsatser
AlgebraMatematik utan variablerMatematik med variablerMatematik med endast siffror
FaktorEn del av en summaEn del av ett produktEn del av ett kvadrat
SimplifieraAtt göra mer komplextAtt göra enklareAtt göra längre
UttryckEn ekvationEn mängd siffrorEn kombination av variabler och konstanter
KvadratEn figur med fyra sidorEn term med exponenten 2En term med exponenten 3
RäknereglerRegler för att adderaRegler för att multiplicera och divideraRegler för alla matematiska operationer
PolynomEn summa av termerEn produkt av termerEn ekvation av första graden
TermEn del av en summa eller produktEn del av en ekvationEn del av en variabel
ExponentEn del av ett uttryckEn upphöjning till en viss gradEn del av en ekvation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur konjugatregeln kan användas för att lösa ett algebraiskt uttryck. Ge ett exempel på ett uttryck och visa steg för steg hur du löser det.
  2. Diskutera betydelsen av konjugatregeln inom algebra. Varför är det viktigt att förstå och kunna använda denna regel i olika matematiska sammanhang?
  3. Hur kan konjugatregeln kopplas till andra matematiska regler, som kvadreringsregler? Ge exempel på hur de samverkar.
  4. Reflektera över hur du skulle förklara konjugatregeln för en klasskamrat som har svårt att förstå. Vilka exempel skulle du använda och varför?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng (minst)
E30%17
D50%28
C65%36
B80%44
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna