Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 2c
Tema: Användning av konjugatregeln i algebraiska uttryck
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av konjugatregeln i algebraiska uttryck. Provets frågor är utformade för att testa både faktakunskaper och förmågan att lösa problem som involverar konjugatregeln.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Motivering och hantering av konjugat- och kvadreringsreglerna. | Eleven löser relativt komplexa problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är konjugatet av uttrycket \( x + 3 \)?
- A) \( x – 3 \)
- B) \( x + 3 \)
- C) \( 3 – x \)
- Vilket av följande uttryck använder konjugatregeln korrekt?
- A) \( (a + b)(a – b) = a^2 – b^2 \)
- B) \( (a + b)^2 = a^2 + b^2 \)
- C) \( (x – 1)(x + 1) = x^2 + 1 \)
- Förenkla uttrycket \( (2 + \sqrt{5})(2 – \sqrt{5}) \).
- A) -1
- B) 1
- C) 4
- Vilket resultat får man om man tillämpar konjugatregeln på \( (x + 4)(x – 4) \)?
- A) \( x^2 + 16 \)
- B) \( x^2 – 16 \)
- C) \( 16 – x^2 \)
- Vad är resultatet av \( (a + 2)(a – 2) \)?
- A) \( a^2 + 4 \)
- B) \( a^2 – 4 \)
- C) \( 2a \)
- Hur kan man beskriva konjugatregeln?
- A) Produkten av två konjugat är alltid positiv.
- B) Produkten av två konjugat är alltid negativ.
- C) Produkten av två konjugat är skillnaden av kvadrater.
- Vilket av följande uttryck är ett exempel på en konjugat?
- A) \( (x + 5)(x – 5) \)
- B) \( (x + 2) + (x – 2) \)
- C) \( (x + 3)(x + 3) \)
- Vilket uttryck förenklas till \( a^2 – 9 \)?
- A) \( (a + 3)(a – 3) \)
- B) \( (a – 3)(a – 3) \)
- C) \( (a + 9)(a – 9) \)
- Om \( x = 1 \), vad blir värdet av \( (x + 2)(x – 2) \)?
- A) -3
- B) 3
- C) 1
- Vad blir resultatet av \( (3 + \sqrt{2})(3 – \sqrt{2}) \)?
- A) 7
- B) 9
- C) 1
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Konjugat | Två uttryck som är lika | Två uttryck som är olika | Två uttryck som är motsatser |
Algebra | Matematik utan variabler | Matematik med variabler | Matematik med endast siffror |
Faktor | En del av en summa | En del av ett produkt | En del av ett kvadrat |
Simplifiera | Att göra mer komplext | Att göra enklare | Att göra längre |
Uttryck | En ekvation | En mängd siffror | En kombination av variabler och konstanter |
Kvadrat | En figur med fyra sidor | En term med exponenten 2 | En term med exponenten 3 |
Räkneregler | Regler för att addera | Regler för att multiplicera och dividera | Regler för alla matematiska operationer |
Polynom | En summa av termer | En produkt av termer | En ekvation av första graden |
Term | En del av en summa eller produkt | En del av en ekvation | En del av en variabel |
Exponent | En del av ett uttryck | En upphöjning till en viss grad | En del av en ekvation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur konjugatregeln kan användas för att lösa ett algebraiskt uttryck. Ge ett exempel på ett uttryck och visa steg för steg hur du löser det.
- Diskutera betydelsen av konjugatregeln inom algebra. Varför är det viktigt att förstå och kunna använda denna regel i olika matematiska sammanhang?
- Hur kan konjugatregeln kopplas till andra matematiska regler, som kvadreringsregler? Ge exempel på hur de samverkar.
- Reflektera över hur du skulle förklara konjugatregeln för en klasskamrat som har svårt att förstå. Vilka exempel skulle du använda och varför?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (minst) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna