Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Matematik 2c

Tema:

Användning av Pythagoras sats i koordinatsystem

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Pythagoras sats och deras förmåga att tillämpa denna i olika problemställningar inom koordinatsystem. Eleverna ska kunna lösa geometriska problem och resonera kring matematiska samband.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Begreppen linjär funktion och egenskaper hos linjära funktioner. Räta linjens ekvation.Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet.

(Gy11, Kursplan Matematik 2c)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av hypotenusan i en rätvinklig triangel med kateterna 3 och 4?
  2. Hur många grader är vinkeln i en triangel med sidorna 5, 12 och 13?
  3. Om en triangel har sidorna 6, 8 och 10, är den rätvinklig?
  4. Vad är Pythagoras sats?
  5. Ge ett exempel på en praktisk tillämpning av Pythagoras sats.
  6. Vilken formel används för att beräkna avståndet mellan två punkter i ett koordinatsystem?
  7. Om punkt A är (2, 3) och punkt B är (5, 7), vad är avståndet mellan dem?
  8. Vilka tre sidor kan bilda en rätvinklig triangel?
  9. Hur kan Pythagoras sats användas för att mäta höjden på ett träd?
  10. Vad är skillnaden mellan en rätvinklig triangel och en likbent triangel?
  11. Vilket av följande påståenden om Pythagoras sats är sant?
  12. Vad är hypotenusan i en rätvinklig triangel?
  13. Beskriv hur man kan använda grafritande verktyg för att visualisera Pythagoras sats.
  14. Kan Pythagoras sats tillämpas på 3D-figurer? Förklara varför eller varför inte.
  15. Nämn en historisk figur som bidrog till utvecklingen av Pythagoras sats.

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Pythagoras satsEn metod för att lösa ekvationerRelationen mellan sidor i en rätvinklig triangelEn typ av geometrisk figur
KoordinatsystemEn graf för funktionerEn metod för att beräkna avståndEn struktur för att definiera lägen i planet
HypotenusaDen kortaste sidan i en rätvinklig triangelDen längsta sidan i en rätvinklig triangelEn type av triangel
Rätvinklig triangelEn triangel med alla sidor lika långaEn triangel med en rät vinkelEn triangel utan rät vinkel
Grafisk representationAtt lösa problem utan matematiska verktygAtt visa data på ett visuellt sättEn metod för att beräkna summor
Avstånd mellan punkterEn beräkning av vinklarEn mätning av längd mellan två punkterEn typ av geometrisk figur
GeometriStudiet av talStudiet av former och storlekarStudiet av funktioner
TriangelEn månghörning med tre sidorEn form med fyra sidorEn cirkel
TrigonometriStudiet av vinklar och sidor i trianglarStudiet av linjära funktionerStudiet av cirklar
Matematisk modellEn överenskommelse för att lösa problemEn formel för att beskriva verklighetenEn typ av kalkylator

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur Pythagoras sats kan tillämpas i verkliga situationer. Ge exempel på minst två olika scenarier.
  2. Resonera kring betydelsen av Pythagoras sats i geometrisk undervisning. Varför är det viktigt att eleverna förstår denna sats?
  3. Beskriv hur man kan använda digitala verktyg för att illustrera och förklara Pythagoras sats. Vilka fördelar och nackdelar kan det finnas?
  4. Analysera en rätvinklig triangel med givna sidor. Beskriv vilka metoder du skulle använda för att verifiera att det är en rätvinklig triangel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt procentAntal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna