Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 2c
Tema: Introduktion till lägesmått i vetenskapliga data
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av lägesmått samt deras förmåga att analysera och tolka vetenskapliga data. Eleverna ska visa sin kunskap om centrala begrepp och metoder inom statistik och hur dessa tillämpas i praktiska situationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Lägesmått och spridningsmått, inklusive percentiler och standardavvikelse, samt digitala metoder för att bestämma dessa. | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. |
(Gy11, Kursplan Matematik 2c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är medelvärdet av siffrorna 3, 5, 7, 9?
- A) 5
- B) 7
- C) 6
- Vilket lägesmått används för att beskriva det vanligaste värdet i en datamängd?
- A) Median
- B) Medelvärde
- C) Typvärde
- Vad är standardavvikelsen?
- A) Ett mått på spridningen i en datamängd
- B) Ett mått på medelvärdet
- C) Ett mått på medianen
- Vilken av följande är en typisk användning av lägesmått?
- A) Att beskriva en datamängds spridning
- B) Att sammanfatta data
- C) Att utföra regressionsanalys
- Om en datamängd har ett medelvärde av 10 och en standardavvikelse av 2, vad är sannolikheten att ett valt värde ligger inom ett intervall av 8 till 12?
- A) 68%
- B) 95%
- C) 99%
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Medelvärde | Summan av alla värden delat med antalet värden | Det mittersta värdet i en sorterad lista | Det vanligaste värdet i en datamängd |
Median | Summan av alla värden delat med antalet värden | Det mittersta värdet i en sorterad lista | Det vanligaste värdet i en datamängd |
Typvärde | Summan av alla värden delat med antalet värden | Det mittersta värdet i en sorterad lista | Det vanligaste värdet i en datamängd |
Standardavvikelse | Ett mått på spridningen i en datamängd | Summan av alla värden delat med antalet värden | Det mittersta värdet i en sorterad lista |
Percentil | En typ av lägesmått som delar in data i hundradelar | Det vanligaste värdet i en datamängd | Ett mått på spridningen i en datamängd |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaden mellan medelvärde, median och typvärde. Varför är det viktigt att förstå dessa skillnader i statistisk analys?
- Ge exempel på en situation där standardavvikelse kan ge mer information än medelvärdet. Hur kan detta påverka beslutsfattande?
- Beskriv hur lägesmått kan användas i vetenskaplig forskning. Ge exempel på hur dessa mått kan påverka tolkning av data.
- Reflektera över hur digitala verktyg kan påverka beräkningarna av lägesmått och spridningsmått. Vilka fördelar och nackdelar ser du med denna teknik?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna