Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 3b
Tema: Kapitel 2 i boken Matematik 500+
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom de matematiska områden som behandlas i kapitel 2 i boken Matematik 500+. Provets frågor syftar till att utvärdera både teoretiska och praktiska tillämpningar av de matematiska koncepten.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna använda och förstå grundläggande algebraiska begrepp och uttryck. | Eleven kan använda algebraiska begrepp och uttryck på ett enkelt sätt. |
Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 3b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande uttryck representerar en linjär funktion?
- A) \( y = 2x + 3 \)
- B) \( y = x^2 + 1 \)
- C) \( y = \sqrt{x} \)
- Vad är värdet av \( 5 + 3 \times 2 \)?
- A) 16
- B) 11
- C) 8
- Vad är k-värdet i funktionen \( y = 4x + k \) om \( y = \) när \( x = -1 \)?
- A) 4
- B) –
- C) 8
- Vilket av följande är en lösning till ekvationen \( 2x – 6 = \)?
- A) 3
- B) 6
- C) 5
- Vad är lutningen på linjen som går genom punkterna (2,3) och (4,7)?
- A) 2
- B) 1
- C) 6
- Vilken av följande formler används för att beräkna arean av en triangel?
- A) \( A = \frac{b \times h}{2} \)
- B) \( A = b + h \)
- C) \( A = b \times h \)
- Om \( f(x) = 3x – 2 \), vad är \( f(2) \)?
- A) 4
- B) 6
- C) 8
- Vad är resultatet av \( (x + 2)(x – 2) \)?
- A) \( x^2 – 4 \)
- B) \( x^2 + 4 \)
- C) \( x^2 – 2 \)
- Vilken typ av funktion är \( y = x^3 \)?
- A) Linjär
- B) Kvadratisk
- C) Kubisk
- Vad är derivatan av \( f(x) = x^2 \)?
- A) \( 2x \)
- B) \( x \)
- C) \( x^2 \)
- Vad är summan av vinklarna i en triangel?
- A) 90 grader
- B) 180 grader
- C) 360 grader
- Vad representerar \( y = mx + b \)?
- A) En kvadratisk funktion
- B) En linjär funktion
- C) En exponentiell funktion
- Vad är värdet av \( \sqrt{16} \)?
- A) 2
- B) 4
- C) 8
- Om \( x = 3 \), vad är \( 2x^2 + 3 \)?
- A) 15
- B) 21
- C) 12
- Vad är det definierade värdet av \( \lim_{x \to 2} (x^2 – 4) \)?
- A) –
- B) 4
- C) 2
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Funktionsvärde | Värdet på en funktion | En konstant | En variabel |
Ekvation | En likhet med variabler | Ett matematiskt argument | En graf |
Derivata | En lutning | En konstant förändring | En funktion |
Parabel | En linjär kurva | En kvadratisk kurva | En exponentiell kurva |
Lutning | Förändring av y per x | En konstant | En vinkel |
Graf | Visning av data | En ekvation | En funktion |
Regressionslinje | En linjära ekvationer | En statistisk analys | En konstant |
Addition | Sammanläggning av tal | Subtraktion | Multiplikation |
Algebra | Matematikens språk | En typ av funktion | En konstant |
Statistisk medelvärde | Ett typexempel | Det genomsnittliga värdet | En median |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du kan lösa en andragradsekvation. Vilka metoder kan användas och vilka fördelar respektive nackdelar har de?
- Diskutera hur linjära funktioner används i verkliga livet. Ge exempel på situationer där de är användbara.
- Resonera kring skillnaderna mellan funktioner av olika grad (t.ex. linjära, kvadratiska och kubiska). Hur skiljer sig deras grafer och tillämpningar åt?
- Förklara hur du kan använda derivata i praktiska tillämpningar, som till exempel att bestämma hastighet och acceleration.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna