Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 3b
Tema: Sannolikhet: avancerade begrepp
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom avancerade begrepp inom sannolikhet. Eleverna ska visa sin förmåga att använda matematiska modeller, lösa komplexa problem och formulera resonemang kring sannolikhetsberäkningar.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Begrepp och metoder för sannolikhet. Förståelse av sannolikhetsmodeller. | Eleven kan tillämpa grundläggande begrepp inom sannolikhet i bekanta situationer. |
Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 3b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är sannolikheten att få en sexa när man kastar en tärning?
- 1/6
- 1/3
- 1/2
- Om du drar ett kort från en standardlek, vad är sannolikheten att det är ett hjärter?
- 1/52
- 1/13
- 1/4
- Vilket av följande är en oberoende händelse?
- Att slå en sexa och dra ett hjärter kort
- Att det regnar och att du har ett paraply
- Att få två sexor i följd
- Vad är komplementet till händelsen att få ett udda tal på en tärning?
- Att få ett jämnt tal
- Att få ett tal mindre än tre
- Ingen av ovanstående
- Hur många olika sätt kan du ordna 4 böcker på ett hyllplan?
- 24
- 12
- 4
- Vad är medelvärdet av följande tal: 4, 8, 6, 5, 3?
- 5.2
- 5.6
- 6
- Vilket av följande uttryck representerar sannolikheten för att få minst en sexa vid två kast med en tärning?
- 1 – (5/6)^2
- (1/6)^2
- 2/6
- Vad innebär det att två händelser är oberoende?
- De påverkar inte varandra
- De har samma sannolikhet
- De är alltid komplementära
- Vad är variansen av följande datamängd: 2, 4, 4, 4, 5, 5, 7, 9?
- 4
- 6
- 8
- Om sannolikheten för ett utfall är 0.8, vad är sannolikheten för dess komplement?
- 0.2
- 0.5
- 0.8
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Sannolikhet | Chansen att något inträffar | Resultatet av en beräkning | En typ av data |
Oberoende händelse | En händelse som påverkas av en annan | Två händelser som inte påverkar varandra | En händelse som alltid inträffar |
Kombinationer | Ordning av objekt | Välj objekt utan att ta hänsyn till ordning | Beräkning av medelvärde |
Varians | Skillnaden mellan högsta och lägsta värde | Spridning av data | Genomsnittet av data |
Medelvärde | Summan av värden delat med antal värden | Det mest frekventa värdet | Skillnaden mellan medel och median |
Hypotetisk sannolikhet | Teoretisk sannolikhet baserat på antaganden | Observerad sannolikhet | En typ av data |
Kumulativ sannolikhet | Sannolikheten för att minst ett utfall inträffar | Summan av alla möjliga utfall | En typ av medelvärde |
Komplement | Den del av sannolikheten som inte inträffar | Den del av sannolikheten som inträffar | En annan händelse |
Beräknad sannolikhet | Sannolikhet baserad på experiment | Sannolikhet baserad på teori | En typ av data |
Definierad händelse | En händelse med kända utfallsrum | En händelse utan kända utfall | En händelse som alltid inträffar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan teoretisk och empirisk sannolikhet. Hur påverkar dessa begrepp varandra?
- Ge exempel på hur man kan använda sannolikhetsmodeller i verkliga livet, exempelvis i spel eller beslutstagande.
- Beskriv hur man kan använda sannolikhetsfördelningar för att analysera data. Vilka fördelar och nackdelar finns det?
- Hur kan förståelse för sannolikhetsbegrepp förbättra beslutstagande i riskfyllda situationer? Ge konkreta exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 40% | (22) |
C | 50% | (28) |
B | 70% | (39) |
A | 90% | (50) |