Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Matematik 3c
Tema: Derivata
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i begreppen och tillämpningarna av derivata inom matematiken. Eleverna ska visa sin förmåga att både lösa problem relaterade till derivata och att förstå de teoretiska grunderna bakom begreppet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Derivata av funktioner och tillämpningar av derivatan. | Eleven kan använda derivatan för att beräkna lutning och tangentlinjer till funktioner. |
Källa: (Gy11, Kursplan Matematik 3c)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är derivatan av funktionen \( f(x) = x^2 \) vid punkten \( x = 3 \)?
- a) 3
- b) 6
- c) 9
- Vilken av följande formler används för att beräkna derivatan av en konstant funktion?
- a) \( f'(x) = \)
- b) \( f'(x) = k \)
- c) \( f'(x) = kx \)
- Vad beskriver derivatan av en funktion geometriskt?
- a) Arean under kurvan
- b) Lutningen på tangenten
- c) Skärningspunkten med y-axeln
- Om \( f(x) = 3x^3 – 5x + 2 \), vad är \( f'(x) \)?
- a) \( 9x^2 – 5 \)
- b) \( 6x^2 – 5 \)
- c) \( 9x^3 – 5 \)
- Vad är derivatan av \( f(x) = \sin(x) \)?
- a) \( \cos(x) \)
- b) \( -\sin(x) \)
- c) \( \tan(x) \)
- Vilket påstående är korrekt angående derivatan av en konstant?
- a) Den är alltid positiv.
- b) Den är alltid negativ.
- c) Den är alltid noll.
- Vad är den andra derivatan av en funktion?
- a) Derivatan av den första derivatan
- b) Derivatan av konstanten
- c) Derivatan av konstanten
- Om \( g(x) = 2x^4 – 3x^2 + x \), vad är \( g'(2) \)?
- a) –
- b) 8
- c) 16
- Vad beskriver den första derivatan av en funktion?
- a) Maximi- och minimipunkter
- b) Lutningen av tangenten
- c) Intervall där funktionen är växande
- Vilken metod används för att beräkna derivatan av en produkt av två funktioner?
- a) Produktregeln
- b) Kvotregeln
- c) Kedjeregeln
- Vilken av följande funktioner har en konstant derivata?
- a) \( f(x) = x \)
- b) \( f(x) = 2x + 3 \)
- c) \( f(x) = x^2 \)
- Vad är derivatan av \( f(x) = e^x \)?
- a) \( e^x \)
- b) \( \ln(x) \)
- c) \( 1 \)
- Vad är tangentens lutning till kurvan \( y = x^2 \) vid punkten (1,1)?
- a) 1
- b) 2
- c) 14
- Vilken av följande derivator beräknar hastigheten av en rörelse?
- a) Första derivatan
- b) Andra derivatan
- c) Tredje derivatan
- Vad är derivatan av \( f(x) = \ln(x) \)?
- a) \( \frac{1}{x} \)
- b) \( x \)
- c) \( e^x \)
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Derivata | Lutningen av en kurva | Arean under en kurva | Skärningen med y-axeln |
Funktion | En regel som kopplar indata till utdata | En konstant | En variabel |
Tillämpning | Användning av teorier i praktiken | Beräkning av areor | En typ av funktion |
Tangent | En linje som berör en kurva i en punkt | En kurva | En konstant linje |
Maximum | Den högsta punkten på en graf | Den lägsta punkten | En nivålinje |
Minimum | Den lägsta punkten på en graf | Den högsta punkten | En nivålinje |
Lutning | Förhållandet mellan höjd och bas | En vinkel | En konstant |
Kedjeregel | Regel för produktion | Regel för derivator | Regel för integraler |
Produktregel | Regel för multiplikation av funktioner | Regel för addition | Regel för subtraktion |
Integrering | Sammanställning av data | Beräkning av areor | Återställande av funktionen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara vad derivatan av en funktion representerar och ge exempel på när det kan vara användbart att beräkna den. Vad kan hända om man glömmer att ta hänsyn till derivatan i praktiska tillämpningar?
- Diskutera skillnaden mellan första och andra derivatan. Hur kan dessa användas för att analysera funktionens beteende, såsom att identifiera maximi- och minimipunkter?
- Beskriv en situation i verkligheten där derivata skulle kunna tillämpas. Hur kan derivatan hjälpa till att lösa ett problem i den situationen?
- Resonera kring skillnaden mellan en kontinuerlig och en diskontinuerlig funktion och hur detta påverkar beräkningen av derivatan. Ge exempel på funktioner som är kontinuerliga respektive diskontinuerliga.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (antal rätt) |
---|---|
E | 30% (17 poäng) |
D | 50% (28 poäng) |
C | 65% (36 poäng) |
B | 80% (44 poäng) |
A | 90% (50 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna