Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Matematik
Tema: Algebra
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för algebraiska begrepp och deras förmåga att lösa algebraiska ekvationer och uttryck. Provets innehåll syftar till att fånga elevernas kompetens från att använda algebra i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna använda algebra för att formulera och lösa problem. | Eleven kan lösa uppgifter med hjälp av algebraiska metoder. |
Källa: (Lgr 22, Matematik, åk. 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en algebraisk term?
- A) 5
- B) x + 3
- C) 7 + 2
- Vad är värdet av x om 2x + 3 = 11?
- A) 2
- B) 3
- C) 4
- Vilken ekvation representerar “tre gånger ett tal, x, minus 5 är lika med 10”?
- A) 3x – 5 = 10
- B) 3x + 5 = 10
- C) x – 5 = 10
- Vad är resultatet av 5a + 3a?
- A) 8a
- B) 15a
- C) 2a
- Om a = 2, vad är värdet av 3a + 4?
- A) 10
- B) 11
- C) 12
- Vilken av följande uttryck är en ekvation?
- A) 7 + x
- B) 5 = 3 + x
- C) 4x
- Vad kallas det när man flyttar ett tal från ena sidan av ekvationen till den andra?
- A) Överföring
- B) Omflyttning
- C) Isolering
- Vad är lösningen till ekvationen x – 7 = 3?
- A) 10
- B) 4
- C) -4
- Vilken av följande är en korrekt förenkling av 2(x + 3)?
- A) 2x + 3
- B) 2x + 6
- C) 2x + 1
- Vad är x i ekvationen 4x = 20?
- A) 3
- B) 4
- C) 5
- Vad är värdet av uttrycket 3x² om x = 2?
- A) 6
- B) 12
- C) 8
- Vilken av följande är en identitet?
- A) x + 1 =
- B) 2(x + 3) = 2x + 6
- C) x – 1 = 3
- Vad kallas det när man förenklar ett uttryck?
- A) Faktorisering
- B) Reduktion
- C) Förenkling
- Vad är resultatet av 7 – (3 + 2)?
- A) 2
- B) 5
- C) 1
- Vad är x i ekvationen 5x + 5 = 30?
- A) 5
- B) 6
- C) 4
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Variabel | En konstant | En okänd storhet | En typ av ekvation |
Ekvation | En likhet med en variabel | En ojämlikhet | En multiplikation |
Term | En del av en ekvation | En konstant | En del av ett uttryck |
Koeficient | Tal som multipliceras med variabel | En konstant | En typ av tal |
Förenkla | Göra svårt | Göra lättare | Göra mer komplicerat |
Algebra | Matematisk logik | En gren av matematik | En typ av geometri |
Uttryck | En ekvation | En kombination av termer | En typ av figur |
Lösning | Svaret på en ekvation | En typ av term | En konstant |
Isolera | Göra ensamt | Göra enskild | Göra separerad |
Faktorisera | Dela upp | Göra större | Göra enklare |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara vad en variabel är och ge ett exempel på hur den används i en algebraisk ekvation. Beskriv även varför variabler är viktiga inom matematik.
- Beskriv skillnaden mellan en ekvation och ett uttryck. Ge exempel på båda och förklara hur de används i problemlösning.
- Diskutera hur man kan använda algebra för att lösa vardagliga problem. Ge ett konkret exempel och visa hur du skulle ställa upp ekvationen.
- Resonera kring vikten av att kunna förenkla algebraiska uttryck. Hur påverkar det möjligheten att lösa ekvationer och förstå mer avancerade matematiska koncept?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 9 |
D | 50% | 12 |
C | 60% | 15 |
B | 80% | 18 |
A | 90% | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna