Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Matematik
Tema: Algebra
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom algebraiska begrepp och metoder, samt deras förmåga att lösa algebraiska problem.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna använda och förstå algebraiska uttryck och ekvationer. | Eleven kan lösa enklare ekvationer och använda algebraiska regler. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av \(2x + 3\) när \(x = 4\)?
- A) 11
- B) 10
- C) 12
- Vilken av följande är en ekvation?
- A) \(2x + 5\
- B) \(3x = 12\
- C) \(x + 1\
- Vad är \(5a – 2a\)?
- A) \(3a\
- B) \(7a\
- C) \(2a\
- Hur löser man ekvationen \(x + 5 = 12\)?
- A) \(x = 7\
- B) \(x = 17\
- C) \(x = 5\
- Vad är koefficienten i uttrycket \(4y + 3\)?
- A) 4
- B) 3
- C) y
- Vilket av följande uttryck är en konstant?
- A) \(2x\
- B) 7
- C) \(x + 5\
- Om \(2x + 3 = 11\), vad är värdet på \(x\)?
- A) 3
- B) 4
- C) 5
- Vad är resultatet av \(3(x + 2)\)?
- A) \(3x + 5\
- B) \(3x + 6\
- C) \(6x + 3\
- Vilket av följande är en term?
- A) \(5 + 3\
- B) \(4x\
- C) \(x^2 – 1\
- Vad är värdet av \(7 – 2x\) när \(x = 2\)?
- A) 3
- B) 1
- C) 5
- Vilken av följande är en lösning till \(x^2 = 9\)?
- A) 3
- B) -3
- C) Både A och B
- Vad är \(x + x + x\)?
- A) \(3x\
- B) \(x^2\
- C) \(2x\
- Om \(5x = 20\), vad är värdet på \(x\)?
- A) 2
- B) 4
- C) 5
- Vad kallas uttrycket \(3x + 4y\)?
- A) En konstant
- B) En ekvation
- C) Ett algebraisk uttryck
- Vad är lösningen till ekvationen \(2(x – 1) = 6\)?
- A) 3
- B) 4
- C) 5
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekvation | Ett uttryck | En likhet | En summa |
Koefficient | Ett tal framför | En konstant | En variabel |
Term | Del av ett uttryck | En likhet | En summa |
Algebra | Matematik med siffror | Matematik med bokstäver | En typ av ekvation |
Variabel | En okänd | En känd | En konstant |
Uttryck | En summa | En likhet | En kombination av termer |
Lösning | Resultatet | Ett tal | En ekvation |
Konstant | Ett fast värde | En variabel | En ekvation |
Faktorisering | Dela upp | Flera tal | En metod för att lösa |
Termer | Olika delar | En konstant | En ekvation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur man löser en ekvation. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
- Diskutera skillnaden mellan en konstant och en variabel. Varför är det viktigt att förstå dessa begrepp i algebra?
- Beskriv hur du kan använda algebra för att lösa ett praktiskt problem, till exempel hur mycket du ska spara varje månad för att nå ett sparmål.
- Analysera ett algebraiskt uttryck och förklara vad de olika delarna representerar. Ge gärna ett exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 7 |
D | 50% | 10 |
C | 70% | 12 |
B | 85% | 14 |
A | 90% | 18 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna