Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 8

Ämne: Matematik

Tema: Algebra

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom algebraiska begrepp och metoder, samt deras förmåga att lösa algebraiska problem.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska kunna använda och förstå algebraiska uttryck och ekvationer.Eleven kan lösa enklare ekvationer och använda algebraiska regler.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av \(2x + 3\) när \(x = 4\)? A) 11 B) 10 C) 12
  2. Vilken av följande är en ekvation? A) \(2x + 5\) B) \(3x = 12\) C) \(x + 1\)
  3. Vad är \(5a – 2a\)? A) \(3a\) B) \(7a\) C) \(2a\)
  4. Hur löser man ekvationen \(x + 5 = 12\)? A) \(x = 7\) B) \(x = 17\) C) \(x = 5\)
  5. Vad är koefficienten i uttrycket \(4y + 3\)? A) 4 B) 3 C) y
  6. Vilket av följande uttryck är en konstant? A) \(2x\) B) \(7\) C) \(x + 5\)
  7. Om \(2x + 3 = 11\), vad är värdet på \(x\)? A) 3 B) 4 C) 5
  8. Vad är resultatet av \(3(x + 2)\)? A) \(3x + 5\) B) \(3x + 6\) C) \(6x + 3\)
  9. Vilken av följande är en term? A) \(5 + 3\) B) \(4x\) C) \(x^2 – 1\)
  10. Vad är värdet av \(7 – 2x\) när \(x = 2\)? A) 3 B) 1 C) 5
  11. Vilken av följande är en lösning till \(x^2 = 9\)? A) 3 B) -3 C) Både A och B
  12. Vad är \(x + x + x\)? A) \(3x\) B) \(x^2\) C) \(2x\)
  13. Om \(5x = 20\), vad är värdet på \(x\)? A) 2 B) 4 C) 5
  14. Vad kallas uttrycket \(3x + 4y\)? A) En konstant B) En ekvation C) Ett algebraisk uttryck
  15. Vad är lösningen till ekvationen \(2(x – 1) = 6\)? A) 3 B) 4 C) 5

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
EkvationEtt uttryckEn likhetEn summa
KoefficientEtt tal framförEn konstantEn variabel
TermDel av ett uttryckEn likhetEn summa
AlgebraMatematik med siffrorMatematik med bokstäverEn typ av ekvation
VariabelEn okändEn kändEn konstant
UttryckEn summaEn likhetEn kombination av termer
LösningResultatetEtt talEn ekvation
KonstantEtt fast värdeEn variabelEn ekvation
FaktoriseringDela uppFlera talEn metod för att lösa
TermerOlika delarEn konstantEn ekvation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur man löser en ekvation. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
  2. Diskutera skillnaden mellan en konstant och en variabel. Varför är det viktigt att förstå dessa begrepp i algebra?
  3. Beskriv hur du kan använda algebra för att lösa ett praktiskt problem, till exempel hur mycket du ska spara varje månad för att nå ett sparmål.
  4. Analysera ett algebraiskt uttryck och förklara vad de olika delarna representerar. Ge gärna ett exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%7
D50%10
C70%12
B85%14
A90%18

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna