Prov. Matematik. Algebra. [Åk. 8]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 8

Ämne: Matematik

Tema: Algebra

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom algebraiska begrepp och metoder, samt deras förmåga att lösa algebraiska problem.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna använda och förstå algebraiska uttryck och ekvationer. Eleven kan lösa enklare ekvationer och använda algebraiska regler.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är värdet av \(2x + 3\) när \(x = 4\)? A) 11 B) 10 C) 12
  2. Vilken av följande är en ekvation? A) \(2x + 5\) B) \(3x = 12\) C) \(x + 1\)
  3. Vad är \(5a – 2a\)? A) \(3a\) B) \(7a\) C) \(2a\)
  4. Hur löser man ekvationen \(x + 5 = 12\)? A) \(x = 7\) B) \(x = 17\) C) \(x = 5\)
  5. Vad är koefficienten i uttrycket \(4y + 3\)? A) 4 B) 3 C) y
  6. Vilket av följande uttryck är en konstant? A) \(2x\) B) \(7\) C) \(x + 5\)
  7. Om \(2x + 3 = 11\), vad är värdet på \(x\)? A) 3 B) 4 C) 5
  8. Vad är resultatet av \(3(x + 2)\)? A) \(3x + 5\) B) \(3x + 6\) C) \(6x + 3\)
  9. Vilken av följande är en term? A) \(5 + 3\) B) \(4x\) C) \(x^2 – 1\)
  10. Vad är värdet av \(7 – 2x\) när \(x = 2\)? A) 3 B) 1 C) 5
  11. Vilken av följande är en lösning till \(x^2 = 9\)? A) 3 B) -3 C) Både A och B
  12. Vad är \(x + x + x\)? A) \(3x\) B) \(x^2\) C) \(2x\)
  13. Om \(5x = 20\), vad är värdet på \(x\)? A) 2 B) 4 C) 5
  14. Vad kallas uttrycket \(3x + 4y\)? A) En konstant B) En ekvation C) Ett algebraisk uttryck
  15. Vad är lösningen till ekvationen \(2(x – 1) = 6\)? A) 3 B) 4 C) 5

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Ekvation Ett uttryck En likhet En summa
Koefficient Ett tal framför En konstant En variabel
Term Del av ett uttryck En likhet En summa
Algebra Matematik med siffror Matematik med bokstäver En typ av ekvation
Variabel En okänd En känd En konstant
Uttryck En summa En likhet En kombination av termer
Lösning Resultatet Ett tal En ekvation
Konstant Ett fast värde En variabel En ekvation
Faktorisering Dela upp Flera tal En metod för att lösa
Termer Olika delar En konstant En ekvation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara hur man löser en ekvation. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
  2. Diskutera skillnaden mellan en konstant och en variabel. Varför är det viktigt att förstå dessa begrepp i algebra?
  3. Beskriv hur du kan använda algebra för att lösa ett praktiskt problem, till exempel hur mycket du ska spara varje månad för att nå ett sparmål.
  4. Analysera ett algebraiskt uttryck och förklara vad de olika delarna representerar. Ge gärna ett exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 7
D 50% 10
C 70% 12
B 85% 14
A 90% 18

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp