Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 8
Ämne: Matematik
Tema: Algebra
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter inom algebraiska begrepp och metoder, samt deras förmåga att lösa algebraiska problem.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna använda och förstå algebraiska uttryck och ekvationer. | Eleven kan lösa enklare ekvationer och använda algebraiska regler. |
Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är värdet av \(2x + 3\) när \(x = 4\)? A) 11 B) 10 C) 12
- Vilken av följande är en ekvation? A) \(2x + 5\) B) \(3x = 12\) C) \(x + 1\)
- Vad är \(5a – 2a\)? A) \(3a\) B) \(7a\) C) \(2a\)
- Hur löser man ekvationen \(x + 5 = 12\)? A) \(x = 7\) B) \(x = 17\) C) \(x = 5\)
- Vad är koefficienten i uttrycket \(4y + 3\)? A) 4 B) 3 C) y
- Vilket av följande uttryck är en konstant? A) \(2x\) B) \(7\) C) \(x + 5\)
- Om \(2x + 3 = 11\), vad är värdet på \(x\)? A) 3 B) 4 C) 5
- Vad är resultatet av \(3(x + 2)\)? A) \(3x + 5\) B) \(3x + 6\) C) \(6x + 3\)
- Vilken av följande är en term? A) \(5 + 3\) B) \(4x\) C) \(x^2 – 1\)
- Vad är värdet av \(7 – 2x\) när \(x = 2\)? A) 3 B) 1 C) 5
- Vilken av följande är en lösning till \(x^2 = 9\)? A) 3 B) -3 C) Både A och B
- Vad är \(x + x + x\)? A) \(3x\) B) \(x^2\) C) \(2x\)
- Om \(5x = 20\), vad är värdet på \(x\)? A) 2 B) 4 C) 5
- Vad kallas uttrycket \(3x + 4y\)? A) En konstant B) En ekvation C) Ett algebraisk uttryck
- Vad är lösningen till ekvationen \(2(x – 1) = 6\)? A) 3 B) 4 C) 5
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Ekvation | Ett uttryck | En likhet | En summa |
Koefficient | Ett tal framför | En konstant | En variabel |
Term | Del av ett uttryck | En likhet | En summa |
Algebra | Matematik med siffror | Matematik med bokstäver | En typ av ekvation |
Variabel | En okänd | En känd | En konstant |
Uttryck | En summa | En likhet | En kombination av termer |
Lösning | Resultatet | Ett tal | En ekvation |
Konstant | Ett fast värde | En variabel | En ekvation |
Faktorisering | Dela upp | Flera tal | En metod för att lösa |
Termer | Olika delar | En konstant | En ekvation |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara hur man löser en ekvation. Ge ett exempel och visa stegen i din lösning.
- Diskutera skillnaden mellan en konstant och en variabel. Varför är det viktigt att förstå dessa begrepp i algebra?
- Beskriv hur du kan använda algebra för att lösa ett praktiskt problem, till exempel hur mycket du ska spara varje månad för att nå ett sparmål.
- Analysera ett algebraiskt uttryck och förklara vad de olika delarna representerar. Ge gärna ett exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 7 |
D | 50% | 10 |
C | 70% | 12 |
B | 85% | 14 |
A | 90% | 18 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna