Ämne: Matematik

Årskurs: 6

Tema: Allmänt, hela kursplanen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor i matematik utifrån Lgr22 för årskurs 6. Provet testar grundläggande färdigheter inom taluppfattning, algebra, geometri, mätning, sannolikhet och statistik, samt problemlösning och resonemang. Genom att täcka hela den centrala kursplanen får läraren en helhetsbild av elevens matematiska förståelse och kan identifiera både styrkor och utvecklingsområden.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Taluppfattning och tals användningEleven kan använda och beskriva talområden och positionssystem på ett enkelt sättEleven har god säkerhet i att använda och beskriva talområden och positionssystem
Algebra och aritmetikEleven kan utföra beräkningar med naturliga tal och enkla algebraiska uttryckEleven kan utföra beräkningar med olika tal och algebraiska uttryck med viss säkerhet
GeometriEleven kan känna igen och beskriva geometriska former och använda enkla egenskaperEleven kan använda geometriska begrepp och metoder för att lösa problem
Mätning och enheterEleven kan mäta och använda vanliga enheter med enkel metodEleven kan göra beräkningar med olika enheter och omvandlingar
Sannolikhet och statistikEleven kan samla in, organisera och tolka data på ett enkelt sättEleven kan använda statistiska metoder för att analysera data och dra slutsatser
Problemlösning och resonemangEleven kan lösa enkla matematiska problem med en viss handledningEleven kan lösa problem med viss självständighet och motivera sina lösningar

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 24

  1. Vad är värdet av talet 7 234?
    a) 7 234
    b) 7 243
    c) 7 324
    d) 7 432
  2. Vilket är det minsta primtalet?
    a) 1
    b) 2
    c) 3
    d) 5
  3. Beräkna 5 × 7.
    a) 12
    b) 35
    c) 25
    d) 57
  4. Förenkla uttrycket: 3 + 5 – 2.
    a) 10
    b) 6
    c) 8
    d) 5
  5. Rita en triangel och namnge dess hörn. (Fråga kräver ritning)
  6. Hur många centimeter är 1 meter?
    a) 10
    b) 100
    c) 1000
    d) 1
  7. Om du kastar en vanlig sexsidig tärning, vad är sannolikheten att få en 6?
    a) 1/2
    b) 1/3
    c) 1/6
    d) 1/12
  8. Vad heter den linje som delar en figur i två lika delar?
    a) Diagonal
    b) Symmetrilinje
    c) Rand
    d) Bas
  9. Vad är medelvärdet av talen 3, 4 och 5?
    a) 3
    b) 4
    c) 5
    d) 12
  10. Vilket tal är störst: 0,75 eller 3/4?
    a) 0,75
    b) 3/4
    c) De är lika stora
    d) Ingen av dem
  11. Skriv talet 4 506 i ord.
  12. Hur många grader är en rät vinkel?
  13. Beräkna omkretsen av en rektangel med sidorna 5 cm och 7 cm.
  14. Förenkla uttrycket: 2 × (3 + 4).
  15. Vilket är det dubbla av 9?
  16. Om en bok kostar 45 kr och du har 100 kr, hur mycket pengar har du kvar efter att du köpt boken?
  17. Vad kallas en figur med sex hörn?
  18. Beräkna arean av en kvadrat med sidan 4 cm.

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord123
PrimtalEtt tal som är delbart med sig själv och 1Ett tal som är delbart med 2Ett tal som bara är delbart med 3
FaktorEtt tal som multipliceras för att få ett annat talEn geometrisk figurEtt annat ord för summa
Rät vinkelEn vinkel på 180 graderEn vinkel på 90 graderEn vinkel som är mindre än 90 grader
AreaMängden yta på en figurLängden av en figurAntalet hörn på en figur
MultiplikationAtt dela ett tal i lika stora delarAtt addera samma tal flera gångerAtt subtrahera två tal
ProcentEn del av hundraEtt decimaltalEtt heltal
OmkretsLängden runt en figurArean av en figurAntalet sidor på en figur
BråkEtt tal som anger en del av en helhetEtt heltalEn geometrisk form
MedianDet mittersta värdet i en talserieMedelvärdet av talenDet största värdet i serien
VariabelEtt okänt tal som kan ändrasEtt fast talEn formel
SymmetriNär en figur kan delas i två lika delarNär en figur är ojämnNär en figur har olika färger
SannolikhetHur troligt det är att något händerEtt slumpmässigt talEn matematisk formel

Resonerande frågor

Antal poäng: 24

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.

  • Förklara hur du kan räkna ut arean av en triangel. Ge exempel.
  • En rektangel har en omkrets på 24 cm. Om ena sidan är 5 cm, hur lång är den andra sidan? Motivera hur du tänker.
  • Varför är det viktigt att kunna omvandla enheter, till exempel från meter till centimeter? Ge ett exempel från vardagen.
  • Hur kan du använda sannolikhet för att förutse resultatet av ett tärningskast?
  • Tänk dig att du har 20 kr och vill köpa två saker som kostar 8 kr respektive 15 kr. Hur kan du lösa problemet för att ta reda på om du har tillräckligt med pengar? Diskutera vad som händer om du måste välja.

Bedömning

Totalt antal poäng: 60

BetygAndel rättPoäng
E30 %18
D45 %27
C60 %36
B75 %45
A90 %54

Faktafrågor och Ordkollen är vardera 36 poäng sammanlagt, resonerande frågor 24 poäng. Resonerande frågor ger fler poäng per fråga eftersom de kräver utvecklade svar.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.