Prov. Matematik. Kortdivision. [Åk. 4]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 4

Ämne: Matematik

Tema: Kortdivision

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskaper i kortdivision samt deras förmåga att tillämpa denna metod i praktiska situationer.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska utveckla strategier för att lösa division och andra räkneoperationer. Eleven kan utföra enklare divisioner med rest.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 4)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 24 delat med 6?
    • A) 4
    • B) 3
    • C) 6
  2. Vad är 56 delat med 7?
    • A) 7
    • B) 8
    • C) 9
  3. Om 48 delar du med 8, vad får du?
    • A) 6
    • B) 5
    • C) 7
  4. Vad är kvoten av 45 delat med 5?
    • A) 9
    • B) 8
    • C) 7
  5. När du delar 63 med 9, vad blir resultatet?
    • A) 6
    • B) 7
    • C) 8
  6. Vad är 81 delat med 9?
    • A) 7
    • B) 8
    • C) 9
  7. Vad får du om du delar 32 med 4?
    • A) 6
    • B) 7
    • C) 8
  8. Om du delar 50 med 10, vad är svaret?
    • A) 4
    • B) 5
    • C) 6
  9. Vad är 36 delat med 6?
    • A) 4
    • B) 5
    • C) 6
  10. Vad är 72 delat med 8?
    • A) 7
    • B) 8
    • C) 9
  11. Om du delar 54 med 6, vad får du?
    • A) 9
    • B) 8
    • C) 7
  12. Vad är 18 delat med 2?
    • A) 7
    • B) 8
    • C) 9
  13. Vad är 90 delat med 10?
    • A) 9
    • B) 10
    • C) 8
  14. Vad är 27 delat med 3?
    • A) 8
    • B) 9
    • C) 10
  15. Vad är 100 delat med 5?
    • A) 20
    • B) 25
    • C) 15

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Kortdivision En lång metod för att dela En metod för att dela upp tal i mindre delar En metod för multiplikation
Kvot Resultatet av en division Ett tal som multipliceras En rest
Division Att addera tal Att subtrahera tal Att dela tal
Rest Det som blir kvar efter division En del av ett heltal Resultatet av multiplikation
Heltal Ett tal utan decimaler Ett tal med decimaler Ett bråk
Delat med Att multiplicera Att subtrahera Att dela
Dela Att göra något mindre Att fördela något Att addera
Multiplikation Att dela upp Att kombinera Att addera
Tal En siffra som representerar mängd En bokstav En symbol
Resultat Svaret på en räkning En siffra som inte betyder något En formel

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara kort hur du utför en kortdivision och ge ett exempel på när du använder den i vardagen.
  2. Diskutera varför division är en viktig färdighet att kunna och ge exempel på situationer där division används.
  3. Resonera om skillnaden mellan kortdivision och långdivision. När använder man vilken metod?
  4. Beskriv hur du hanterar situationer där du får en rest i en division. Ge exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 % 17 (inkl. resonerande frågor)
D 50 % 27
C 70 % 38
B 85 % 46
A 90 % 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp