Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 8

Ämne: Matematik

Tema: Procent, procentenheter, promille och ppm samt mer än 100%

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa begrepp relaterade till procent, procentenheter, promille och ppm, samt att hantera situationer där värden över 100% förekommer.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska kunna beräkna och tolka procent och procentenheter.Eleven kan använda procent för att lösa problem och göra beräkningar.

Källa: (Lgr 22, Matematik, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 25% av 200?
    • A) 50
    • B) 25
    • C) 75
  2. Om en vara kostar 400 kr och det är 20% rabatt, vad kostar varan efter rabatten?
    • A) 320 kr
    • B) 360 kr
    • C) 280 kr
  3. Om 60% av eleverna i en klass är tjejer och det finns totalt 30 elever, hur många tjejer finns det i klassen?
    • A) 18
    • B) 12
    • C) 20
  4. Vad motsvarar 0,5 promille?
    • A) 0,05%
    • B) 0,5%
    • C) 5%
  5. Hur många procent är 150 av 600?
    • A) 25%
    • B) 50%
    • C) 75%
  6. Vilken av följande är en procentenhet?
    • A) 1%
    • B) 10%
    • C) Skillnaden mellan 40% och 50%
  7. Vad är skillnaden mellan promille och procent?
    • A) Promille är tusendelar, procent är hundradelar.
    • B) Promille är hundradelar, procent är tusendelar.
    • C) Det är samma sak.
  8. Om det står att ett företag har ökat sin försäljning med 150%, hur mycket har den ökat om den ursprungliga försäljningen var 200 000 kr?
    • A) 300 000 kr
    • B) 500 000 kr
    • C) 400 000 kr
  9. Vad betyder “ppm”?
    • A) Dela per miljon
    • B) Procent per miljon
    • C) Promille per miljon
  10. Om ett prov hade 80 poäng och eleverna i snitt fick 120% rätt, hur många poäng fick eleverna i snitt?
    • A) 96
    • B) 100
    • C) 80
  11. En dryck innehåller 5% alkohol. Hur mycket alkohol finns i 2 liter av drycken?
    • A) 0,1 liter
    • B) 0,2 liter
    • C) 0,3 liter
  12. Vad är 10% av 50?
    • A) 5
    • B) 10
    • C) 15
  13. Om en befolkning ökar med 30% på ett år, hur mycket är det om befolkningen är 10 000?
    • A) 3 000
    • B) 2 000
    • C) 1 000
  14. För att beräkna procenten av ett tal, vilket av följande formler använder man?
    • A) (del / hela) * 100
    • B) (hela / del) * 100
    • C) del + hela
  15. Om en klass har 20 elever och 15 av dem är närvarande, vad är frånvaron i procent?
    • A) 25%
    • B) 20%
    • C) 30%

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ProcentEn del av ett helt1000 delarEn andel av 10
PromilleEn del av tusenEn del av hundraEn del av hundra tusen
PPMDela per miljonDela per hundraEn enhet av volym
ProcentenhetSkillnaden mellan två procenttalEn procent av ett talEtt sätt att mäta volym
ÖkningAtt bli mindreAtt bli störreAtt förbli samma
RabattEn minskning av prisetEn ökning av prisetIngen förändring
SkillnadResultatet av subtraktionResultatet av additionResultatet av multiplikation
BeräkningAtt slutföra en uppgiftAtt räkna på någotAtt ge upp
AndelEn del av helhetenEn helhetEn ökning
VärdeEtt prisEn procentEtt resultat

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur procent används i vardagen. Ge exempel på tre olika situationer där procent spelar en viktig roll och hur det påverkar våra beslut.
  2. Förklara skillnaden mellan procent och procentenheter. Ge ett exempel där det kan vara viktigt att förstå denna skillnad.
  3. Beskriv en situation där det är viktigt att förstå promille. Hur kan detta påverka människor i deras beslut?
  4. Reflektera över hur man kan använda kunskaper om procent i ekonomiska sammanhang, till exempel vid investeringar eller lån. Vilka faktorer bör beaktas?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%17 (10)
D50%27
C70%38
B85%47
A90%50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna