“`html
Ämne: Matematik
Årskurs: Åk 6
Tid: Ej specificerat
Resultatanalys
Syfte: Sammanfatta elevernas kunskapsområden och identifiera förbättringsområden.
Starka kunskapsområden/förmågor
- Beräkningar i addition och subtraktion
- Ekvationer
- Kombinatorik
- Redovisning av uppgifter
Svaga kunskapsområden/förmågor
- Kort division där 0 används i kvoten
- Problemlösning med flera steg
- Beräkna tidsskillnader med timmar och minuter
- Proportionella samband
- Enhetsomvandling
Resultat för flickor respektive pojkar
- Fler flickor har fått betygen B och A.
- Fler pojkar har fått betyget E.
Orsaker till resultaten
Positiva faktorer:
- Veckovis repetition under hela läsåret i åk 6
- Två lärare vid mattelektioner
- Varierad undervisning och bra studiero
- Eleverna har hjälpt varandra
- Extra stöttning för elever under betyg E
- Många elever har varit studiemotiverade
Negativa faktorer:
- Flera lärarbyten under mellanstadiet
- Stor klass och brist på grupprum
- Skillnader mellan nationella prov och terminsbetyg
Åtgärder för utveckling
Framgångsrika arbetssätt som bör behållas:
- Lugn och ro i klassrummet
- Öppen frågekultur
- Veckovisa repetitionslektioner
- Fokus på noggrann redovisning av lösningar
Förbättringsområden:
- Fler utmaningar för högpresterande elever
- Ökad mängdträning i multiplikation
- Mer laborativt material vid volym och enhetsomvandling
Rapporten är upprättad av: Marie Gattawi
Datum: 2025-08-12
Datum: 2025-08-12
“`