“[Prov]. Matematik. Resultatanalys och förbättringsområden. [Åk 6]”

“`html

Ämne: Matematik

Årskurs: Åk 6

Tid: Ej specificerat

Resultatanalys

Syfte: Sammanfatta elevernas kunskapsområden och identifiera förbättringsområden.

Starka kunskapsområden/förmågor

  • Beräkningar i addition och subtraktion
  • Ekvationer
  • Kombinatorik
  • Redovisning av uppgifter

Svaga kunskapsområden/förmågor

  • Kort division där 0 används i kvoten
  • Problemlösning med flera steg
  • Beräkna tidsskillnader med timmar och minuter
  • Proportionella samband
  • Enhetsomvandling

Resultat för flickor respektive pojkar

  • Fler flickor har fått betygen B och A.
  • Fler pojkar har fått betyget E.

Orsaker till resultaten

Positiva faktorer:
  • Veckovis repetition under hela läsåret i åk 6
  • Två lärare vid mattelektioner
  • Varierad undervisning och bra studiero
  • Eleverna har hjälpt varandra
  • Extra stöttning för elever under betyg E
  • Många elever har varit studiemotiverade
Negativa faktorer:
  • Flera lärarbyten under mellanstadiet
  • Stor klass och brist på grupprum
  • Skillnader mellan nationella prov och terminsbetyg

Åtgärder för utveckling

Framgångsrika arbetssätt som bör behållas:

  • Lugn och ro i klassrummet
  • Öppen frågekultur
  • Veckovisa repetitionslektioner
  • Fokus på noggrann redovisning av lösningar

Förbättringsområden:

  • Fler utmaningar för högpresterande elever
  • Ökad mängdträning i multiplikation
  • Mer laborativt material vid volym och enhetsomvandling
Rapporten är upprättad av: Marie Gattawi
Datum: 2025-08-12

“`


Modern Tillbaka-knapp