Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Matematik
Tema: Statistik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i statistik och deras förmåga att samla in, bearbeta och analysera data, samt att förstå och använda statistiska begrepp och metoder.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna samla in och bearbeta data samt analysera resultat och göra slutsatser. | Eleven kan med stöd samla in, bearbeta och analysera data samt göra enklare slutsatser. |
Källa: (Lgr 22, Matematik, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är medelvärdet av talen 3, 5, 7, 9 och 11?
- a) 5
- b) 7
- c) 8
- Om en klass har följande betyg: 10, 8, 6, 9, 7, vad är medianen?
- a) 8
- b) 9
- c) 7
- Vilket av följande är en typ av diagram som används för att visa data?
- a) Tabell
- b) Linjediagram
- c) Formelsamling
- Vad kallas det värde som förekommer flest gånger i en datamängd?
- a) Medelvärde
- b) Median
- c) Typvärde
- Vad är värdet av 5 + 10 + 15 i procent av 100?
- a) 20%
- b) 25%
- c) 30%
- Om 60% av en klass på 30 elever har gröna ögon, hur många elever är det?
- a) 12
- b) 18
- c) 20
- Vilket av följande är ett exempel på en kvantitativ variabel?
- a) Färg på bilar
- b) Antal elever i en klass
- c) Typ av djur
- Vad är skillnaden mellan ett urval och en population?
- a) Urvalet är mindre än populationen
- b) Populationen är mindre än urvalet
- c) Inga skillnader
- Vad kallas den grafiska representationen av data som visar fördelningen av värden?
- a) Histogram
- b) Stapeldiagram
- c) Cirkeldiagram
- Om du har resultaten 4, 8, 6 och 10, vad är range (spannet)?
- a) 4
- b) 6
- c) 3
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Medelvärde | Genomsnittet av värden | Det vanligaste värdet | Det mittersta värdet |
Median | Det mittersta värdet | Genomsnittet av värden | Det vanligaste värdet |
Typvärde | Det vanligaste värdet | Det mittersta värdet | Genomsnittet av värden |
Histogram | En graf som visar frekvens | En tabell med data | En linje av värden |
Data | Samling av information | Enbart siffror | En graf |
Variabel | Ett konstant värde | Något som kan variera | En medelvärde |
Urval | En del av populationen | Hela populationen | En graf |
Population | Hela gruppen som studeras | En delmängd av data | En statistisk metod |
Frekvens | Antal gånger något händer | Medelvärde av data | Medianvärde |
Andel | Procent av något | Antal av något | Medelvärde |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av statistik i samhället. Hur används statistik för att fatta beslut i olika områden som ekonomi, hälsa och utbildning?
- Resonera kring hur urval kan påverka resultatet av en statistisk analys. Vilka metoder kan användas för att säkerställa att urvalet är representativt?
- Förklara hur du kan använda ett cirkeldiagram för att visualisera data. Ge exempel på situationer där detta kan vara särskilt användbart.
- Diskutera skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ data och hur de används i statistik. Ge exempel på varje typ.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 17 |
D | 50 | 27 |
C | 70 | 38 |
B | 85 | 47 |
A | 90 | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna