Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Matematik. Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring. [Åk 6]

Ämne: Matematik

Årskurs: 6

Tema: Taluppfattning, algebra, geometri, sannolikhet och statistik, samband och förändring

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper i matematik enligt Lgr22 för årskurs 6. Provet täcker flera viktiga områden som är centrala i ämnet matematik och som eleverna ska behärska för att utveckla sin matematiska förmåga. Genom provet får läraren en tydlig bild av elevens förmåga att beräkna, resonera och använda matematik i olika sammanhang. Provet bygger på centralt innehåll och betygskriterier för matematik i årskurs 6.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Taluppfattning och tals användning: Rationella tal, beräkningar med dem. Eleven kan göra enkla beräkningar med rationella tal. Eleven kan göra beräkningar med rationella tal med viss säkerhet.
Algebra: Mönster, uttryck, ekvationer och formler. Eleven kan lösa enkla ekvationer och beskriva mönster. Eleven kan lösa flerstegs ekvationer och förklara mönster.
Geometri: Geometriska figurer, mått och lägesbeskrivningar. Eleven kan använda grundläggande geometriska begrepp. Eleven kan göra mer avancerade beräkningar och beskrivningar.
Sannolikhet och statistik: Slumpmässiga händelser och statistik. Eleven kan beskriva och beräkna enkla sannolikheter. Eleven kan analysera och tolka statistiska data.
Samband och förändring: Proportionalitet, samband i tabeller och diagram. Eleven kan läsa av och använda enkla tabeller och diagram. Eleven kan analysera samband och dra slutsatser från data.

Lgr22, Matematik, Åk 6

Prov

Taluppfattning och tals användning

Antal poäng: 8

  • 1. Vilket tal är störst: 0,75 eller 3/4?
  • 2. Skriv talet 0,6 som en bråkform i enklaste form.
  • 3. Beräkna: 5,4 + 3,6
  • 4. Subtrahera: 7,8 − 2,3
  • 5. Multiplicera: 4,5 × 2
  • 6. Dividera: 9 ÷ 3
  • 7. Skriv talet 7,25 på bråkform med nämnare 100.
  • 8. Om du har 3/4 av en pizza och äter upp 1/2 av den delen, hur stor del av hela pizzan har du ätit?

Algebra

Antal poäng: 8

  • 1. Förenkla uttrycket: 3x + 4x
  • 2. Lös ekvationen: x + 5 = 12
  • 3. Beskriv mönstret: 2, 4, 6, 8, … Vad blir nästa tal?
  • 4. Lös ekvationen: 3x = 15
  • 5. Om y = 2x + 3, vad är y när x = 4?
  • 6. Förenkla uttrycket: 5x − 2x + 7
  • 7. Lös ekvationen: 2x + 4 = 10
  • 8. Skriv ett uttryck för mönstret: 5, 10, 15, 20, …

Geometri

Antal poäng: 9

  • 1. Hur många sidor har en hexagon?
  • 2. Räkna ut omkretsen av en rektangel som är 6 cm bred och 8 cm lång.
  • 3. Vilken är arean av en triangel med basen 5 cm och höjden 4 cm?
  • 4. Rita en vinkel som är 90 grader. Vad kallas den?
  • 5. Hur många grader är en rak vinkel?
  • 6. Beskriv vad en parallellogram är.
  • 7. Vilken form har en cirkel?
  • 8. Räkna ut omkretsen av en cirkel med diametern 10 cm (använd π ≈ 3,14).
  • 9. Vad kallas den punkt där två linjer skär varandra?

Sannolikhet och statistik

Antal poäng: 7

  • 1. Om du kastar en vanlig sexsidig tärning, vad är sannolikheten att få en 3?
  • 2. Vilket är det mest frekventa talet i serien: 2, 3, 3, 5, 7, 3, 2?
  • 3. Rita ett enkelt stapeldiagram som visar antalet frukter: Äpplen 4, Bananer 6, Apelsiner 3.
  • 4. Vad är medelvärdet av talen 5, 7 och 10?
  • 5. Om du drar ett kort ur en kortlek (52 kort), vad är sannolikheten att det är ett hjärter?
  • 6. Vad säger man att sannolikheten är om något aldrig kan hända?
  • 7. Vad är medianen av följande tal: 3, 8, 7, 5, 10?

Samband och förändring

Antal poäng: 8

  • 1. Vad visar ett linjediagram?
  • 2. Om priset på en vara ökar från 20 kr till 30 kr, hur mycket har priset förändrats i procent?
  • 3. Fylla i tabellen: Om x är 1, 2, 3, vad är 2x + 1?
  • 4. Läs av värdet vid x=3 i ett diagram som visar y=4x.
  • 5. Vad kallas det när två storheter ökar i samma takt?
  • 6. Om ett föremål väger 5 kg och vikten ökar med 2 kg per år, vad väger föremålet efter 3 år?
  • 7. Rita en tabell för sambandet y = x − 2 där x är 1, 2, 3, 4.
  • 8. Vad är skillnaden mellan en linjär och en icke-linjär funktion?

Modern Tillbaka-knapp