Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Matematik. Taluppfattning, algebra och talföljder. [Åk 9]

Ämne: Matematik

Årskurs: 9

Tema: Taluppfattning och tals användning samt algebra

Syfte

Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa grundläggande kunskaper i taluppfattning, algebra och talföljder, där fokus ligger på att lösa enkla ekvationer och uttrycka det n:te talet i en talföljd med ett algebraiskt uttryck. Provet är på E-nivå och syftar till att stärka elevernas förståelse för matematiska samband och symbolhantering i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Taluppfattning och tals användning: Heltal, decimaltal och bråk. Eleven kan utföra enkla beräkningar med heltal och decimaltal samt förklara resultatet i vardagliga sammanhang. Eleven kan med viss säkerhet utföra beräkningar och använda metoder på ett fungerande sätt.
Algebra: Enkla uttryck och ekvationer. Eleven kan lösa enkla ekvationer med ett obekant tal och använda variabler i uttryck på ett enkelt sätt. Eleven kan lösa ekvationer och använda algebraiska uttryck med viss säkerhet.
Talföljder: Enkla talföljder och deras mönster. Eleven kan identifiera och fortsätta enkla talföljder samt uttrycka det n:te talet i en enkel formel. Eleven kan analysera och förklara mönster i talföljder.

[Lgr22, Matematik, Åk 7-9]

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 14

  1. Vad är värdet av talet 3,5 + 2,4?
    a) 5,9
    b) 6,1
    c) 7,9
  2. Hur skriver man bråket 3/4 som decimaltal?
    a) 0,75
    b) 0,85
    c) 0,65
  3. Vad är lösningen till ekvationen x + 5 = 12?
    a) x = 7
    b) x = 17
    c) x = 6
  4. Förenkla uttrycket: 2x + 3x.
    a) 5x
    b) 6x
    c) 1x
  5. Vad är värdet av uttrycket 3(2 + 4)?
    a) 18
    b) 20
    c) 24
  6. Om x = 3, vad är värdet av 4x – 2?
    a) 10
    b) 12
    c) 14
  7. Vad är nästa tal i talföljden: 2, 4, 6, 8, …?
    a) 9
    b) 10
    c) 11
  8. I en talföljd ökar varje tal med 5. Vilket är det femte talet om det första är 3?
    a) 18
    b) 23
    c) 28
  9. Lös ekvationen: 2x – 4 = 10.
    a) x = 7
    b) x = 6
    c) x = 8
  10. Teckna ett uttryck för det n:te talet i följden: 5, 8, 11, 14, …
    a) 3n + 2
    b) 3n + 5
    c) 3n + 4
  11. Lös ekvationen: 3x + 2 = 11.
    a) x = 3
    b) x = 2
    c) x = 4

Resonerande frågor

Antal poäng: 0
Beskrivning: Inga resonerande frågor i detta korta E-prov.

Bedömning

Totalt antal poäng: 14

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 4
D 45 % 6
C 60 % 8
B 75 % 10
A 90 % 13

Provet fokuserar på grundläggande faktakunskaper och enklare problem inom taluppfattning, algebra och talföljder. Det kan genomföras på cirka 20 minuter.


Modern Tillbaka-knapp
×