Ämne: Matematik
Årskurs: 9
Tema: Taluppfattning och tals användning samt algebra
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa grundläggande kunskaper i taluppfattning, algebra och talföljder, där fokus ligger på att lösa enkla ekvationer och uttrycka det n:te talet i en talföljd med ett algebraiskt uttryck. Provet är på E-nivå och syftar till att stärka elevernas förståelse för matematiska samband och symbolhantering i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Taluppfattning och tals användning: Heltal, decimaltal och bråk. | Eleven kan utföra enkla beräkningar med heltal och decimaltal samt förklara resultatet i vardagliga sammanhang. | Eleven kan med viss säkerhet utföra beräkningar och använda metoder på ett fungerande sätt. |
Algebra: Enkla uttryck och ekvationer. | Eleven kan lösa enkla ekvationer med ett obekant tal och använda variabler i uttryck på ett enkelt sätt. | Eleven kan lösa ekvationer och använda algebraiska uttryck med viss säkerhet. |
Talföljder: Enkla talföljder och deras mönster. | Eleven kan identifiera och fortsätta enkla talföljder samt uttrycka det n:te talet i en enkel formel. | Eleven kan analysera och förklara mönster i talföljder. |
[Lgr22, Matematik, Åk 7-9]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 14
- Vad är värdet av talet 3,5 + 2,4?
a) 5,9
b) 6,1
c) 7,9 - Hur skriver man bråket 3/4 som decimaltal?
a) 0,75
b) 0,85
c) 0,65 - Vad är lösningen till ekvationen x + 5 = 12?
a) x = 7
b) x = 17
c) x = 6 - Förenkla uttrycket: 2x + 3x.
a) 5x
b) 6x
c) 1x - Vad är värdet av uttrycket 3(2 + 4)?
a) 18
b) 20
c) 24 - Om x = 3, vad är värdet av 4x – 2?
a) 10
b) 12
c) 14 - Vad är nästa tal i talföljden: 2, 4, 6, 8, …?
a) 9
b) 10
c) 11 - I en talföljd ökar varje tal med 5. Vilket är det femte talet om det första är 3?
a) 18
b) 23
c) 28 - Lös ekvationen: 2x – 4 = 10.
a) x = 7
b) x = 6
c) x = 8 - Teckna ett uttryck för det n:te talet i följden: 5, 8, 11, 14, …
a) 3n + 2
b) 3n + 5
c) 3n + 4 - Lös ekvationen: 3x + 2 = 11.
a) x = 3
b) x = 2
c) x = 4
Resonerande frågor
Antal poäng: 0
Beskrivning: Inga resonerande frågor i detta korta E-prov.
Bedömning
Totalt antal poäng: 14
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 4 |
D | 45 % | 6 |
C | 60 % | 8 |
B | 75 % | 10 |
A | 90 % | 13 |
Provet fokuserar på grundläggande faktakunskaper och enklare problem inom taluppfattning, algebra och talföljder. Det kan genomföras på cirka 20 minuter.